Promotie

Rhythms of resilience: Individual differences in genetic and environmental effects on brain development

• L. van Drunen
dinsdag 18 juni 2024
Bezoekadres
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Dit proefschrift heeft twee hoofddoelen. Eerst identificeerde ik onderliggende mechanismen die bijdragen aan individuele verschillen in hersenstructuur, ontwikkelingsveranderingen en functie. Ten tweede onderzocht ik de effecten van een verrijkende en benadeelde omgeving op het tempo van hersenontwikkelingstrajecten van de kindertijd tot de vroege adolescentie (7-14 jaar). Ik observeerde subtiele en onderscheidende patronen van genetische en omgevingseffecten op de zich ontwikkelende hersenen tijdens de kindertijd en vroege puberteit. De resultaten bevestigden dat een groot deel van de variaties in hersenstructuur en ontwikkelingsveranderingen wordt gedreven door genetische bijdrage, inclusief aanvullende locatie specifieke omgevingsinvloeden. Hoewel de combinatie van studies die genetische en omgevingsinvloeden op activatie en structurele eigenschappen van hersengebieden onderzochten, overlappende en verschillende resultaten onthulde, is het essentieel om ook de complexe wisselwerking van genetische en omgevingsinvloeden op de hersenen te erkennen. Samengevoegd bieden de MRI- en functionele MRI-methoden een alomvattend inzicht in hoe individuele verschillen in de hersenen kunnen ontstaan.

Dit proefschrift onthulde verder verschillende effecten van specifieke omgevingsinvloeden op het tempo van hersenontwikkeling. Een verrijkte cognitieve omgeving, zoals aangegeven door muzikale vaardigheid, werd voornamelijk geassocieerd met vertraagde ontwikkeling, terwijl een benadeelde cognitieve omgeving, gemarkeerd door blootstelling aan COVID-19 pandemie maatregelen, een versnelde impact had op de ontwikkeling. Tot slot suggereren de resultaten van dit proefschrift dat de hersenen ook veerkracht vertonen tegen nadelige effecten, met name in de TPJ-ontwikkeling tijdens de voortzetting van de pandemie. Mogelijk duiden deze bevindingen op specifieke adaptieve hersenprocessen voor omgevingseffecten die uitgesproken zijn in de ontwikkelingsfase tussen kindertijd en vroege adolescentie. Toekomstige studies kunnen voortbouwen op deze bevindingen door te onderzoeken of de relatie tussen omgevingseffecten en het tempo van hersenrijping gekoppeld is aan gunstige mentale gezondheidsfactoren. Uiteindelijk is een belangrijke volgende stap het identificeren van gedrags- of contextuele interventies die kunnen bijdragen aan een optimale ontwikkeling van alle kinderen.

Promotor(en)

• Prof.dr. E.A. Crone
  • dr. L.M. Wierenga

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

nieuws@leidenuniv.nl