Promotie

Pushing the Characterization of Exoplanet Atmospheres Down to Temperate Rocky Planets in the Era of JWST

• S. Zieba
dinsdag 25 juni 2024
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Promotor(en)

• Prof.dr. I.A.G. Snellen
  • dr. L. Kreidberg (Max-Planck)

Samenvatting

Een van de belangrijkste ontdekkingen in het exoplaneetonderzoek van het afgelopen decennium is de overvloedige aanwezigheid van kleine planeten in onze Melkweg. Ondanks hun grote aantal blijft onze kennis over de samenstelling van de atmosferen van deze aardse exoplaneten beperkt. We weten zelfs niet of ze überhaupt een atmosfeer hebben. De aanwezigheid van een atmosfeer op kleine planeten kan niet theoretisch worden voorspeld omdat dit afhangt van talloze onbekende factoren, zoals ontsnapping uit de atmosfeer en uitwaseming door vulkanisme. De enige manier om betrouwbaar vast te stellen of een aardse exoplaneet een atmosfeer heeft, is door directe bestudering van de thermische emissie, het gereflecteerde licht of het transmissiespectrum.
Met de succesvolle lancering van JWST eind 2021 hebben we ongekende toegang gekregen tot nauwkeurige waarnemingen van rotsachtige exoplaneten. Het is nu mogelijk om te zoeken naar atmosferen die bestaan uit kooldioxide, zuurstof en stikstof op gematigde rotsachtige werelden.
Mijn proefschrift is een samenvatting van het werk dat ik de afgelopen jaren heb uitgevoerd als promovendus aan het Max Planck Instituut voor Astronomie (Heidelberg, Duitsland) en de Sterrewacht Leiden (Leiden, Nederland), waar ik de grenzen van atmosfeerkarakterisering heb verlegd naar kleine, rotsachtige exoplaneten. In mijn onderzoek heb ik gebruik gemaakt van ruimtetelescopen zoals Spitzer, Hubble en JWST om een breed temperatuurbereik te bestrijken - van lavawerelden met een atmosfeer van uitgegaste rotsdamp als gevolg van verzengende temperaturen van meer dan 2000 Kelvin, tot aardse planeten met temperaturen rond 400 K, wat meer vergelijkbaar is met ons eigen binnenste zonnestelsel.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

nieuws@leidenuniv.nl