Lotte van der Pol in Ouders van Nu over genderneutraal opvoeden
Lotte van der Pol, onderzoeker verbonden aan het Leiden University College, bespreekt in Ouders van Nu haar onderzoek naar de rol van gendernormen in opvoeding en ontwikkeling.
Het begrip genderneutraal wordt in de wetenschap niet eenduidig uitgelegd. Zo kiezen sommige ouders ervoor om hun kind een genderneutrale naam te geven en de omgeving niet te vertellen of het kind een jongen of meisje is, maar deze vorm zien we in Nederland weinig, legt Van der Pol uit. ‘Een grotere groep – helaas zijn hier geen exacte cijfers van – zegt wel ‘zij’ tegen een dochter, maar laat de gendernormen grotendeels los. Een meisje krijgt dan naast haarspeldjes bijvoorbeeld ook dino’s voor haar verjaardag. Ook dat kun je een genderneutrale opvoeding noemen.’
Genderstereotypering
Er is onderzoek dat suggereert dat voorkeuren voor een deel zijn aangeboren als natuurlijke behoeften, maar het proces waarin we de voorkeuren van kinderen beïnvloeden met ons eigen gedrag moet volgens Van der Pol niet onderschat worden. Verschillende onderzoeken laten zien hoe volwassenen anders spelen met baby’s gekleed in jongenskleding dan die gekleed in meisjeskleding. De baby’s gekleed als jongens worden bijvoorbeeld in de lucht gegooid en horen termen als ‘stoer’ en ‘sterk’. Van der Pol: ‘Een meisje wordt meer gewiegd, op schoot gezet en ‘lief’ genoemd. Daarbij wordt er met meisjes meer oogcontact gemaakt, wat goed is voor de empathie-ontwikkeling. Zo leren we kinderen meer aan dan we denken.’
Lees het volledige artikel in Ouders van Nu hier
Lotte heeft haar promotieonderzoek uitgevoerd binnen het ERC-gefinancierde onderzoeksproject ‘Boys will be boys?’, waarin ze de socialisatie van emoties binnen gezinnen met jonge kinderen onderzocht. De focus van haar onderzoek ligt bij de rol die gendernormen kunnen spelen in de opvoeding van de vroege kindertijd tot de late adolescentie. Momenteel is Lotte postdoc onderzoeker bij het door FWOS gefinancierde onderzoeksproject ‘Tomboys and pansies’ en het ERC-gefinancierde project ‘Girls in science’. In beide projecten staat opvoeding (zowel thuis als op school) in relatie tot de ontwikkeling van gender attitudes centraal.