KOG-medewerker: schrijf je nu in voor de Windows 11 migratie!

6 mei 2024

Aan alle collega's werkzaam in het Kamerlingh Onnes gebouw:

Microsoft gaat de ondersteuning voor Windows 10 beëindigen en daarvoor komt Windows 11 in de plaats. Van 13 mei tot en met 14 juni 2024 is een team van het ISSC aanwezig in het Kamerlingh Onnesgebouw om het besturingssysteem te installeren op alle apparaten (desktops en laptops), met uitzondering van de werkplekken die gebruik maken van VeraCrypt.

Desktop of laptop?
Heb je een desktop, dan worden er afspraken gemaakt met jouw afdelingsvoorzitter of Instituutscoördinator. Heb je een laptop, dan word je geacht om zelf een afspraak te maken voor migratie via een inschrijfformulier.

Schrijf je in
Van 13 mei tot en met 13 juni 2024 kun je iedere werkdag je laptop inleveren op locatie A0.09 in het KOG voor de migratie. Dit doen we op basis van jouw inschrijving via dit formulier.

Wat gaat er precies gebeuren?

1. De uitrol van je laptop duurt ongeveer twee uur (dit kan per apparaat verschillen)
  2. Wanneer de installatie van het besturingssysteem gereed is, word je gebeld om te komen inloggen en samen de laatste stappen te doorlopen.
  3. Je krijgt daar ook instructie over het gebruik van Windows 11.

Let op: je kunt tijdens de uitrol niet op je eigen laptop werken. Je kunt wel op andere computers inloggen en werken.

Voorbereidingschecklist
Hieronder vind je een checklist met wat je zelf kunt doen voorafgaand aan de migratie, om tijd te besparen op de dag zelf.

• Schrijf je zo snel mogelijk in voor de migratie: zo kun je een gunstig tijdstip kiezen. Reken erop dat je tijdens de uitrol mogelijk tot 2 ½ uur niet gebruik kan maken van je laptop.

• Verplaats nu al de inhoud van je P-schijf naar OneDrive, als je dat nog niet hebt gedaan. Zie de informatie over OneDrive in de helpdesk portal: FAQ OneDrive. Of vraag hiervoor hulp aan bij de helpdesk via de helpdesk portal.

• Ben je onderzoeker? Heb je onderzoeksdata op je P: schijf opgeslagen? Sla deze dan op in een (eventueel nog aan te vragen) Workgroup op de J-schijf. Gebruik je VeraCrypt? Dan wordt jouw laptop op een later moment gemigreerd. Dat geldt ook als je CBS-Forticlient gebruikt.

•  Zorg dat je lokale data en data van je P-schijf zijn opgeslagen op je persoonlijke OneDrive zodat alles veilig in de cloud staat (zie OneDrive bestanden en mappen uploaden). Denk bij lokale data aan:

• webbrowser-favorieten (Edge-favorieten worden automatisch behouden); Chrome-favorieten worden in je Google-account opgeslagen. Je vindt je favorieten weer terug wanneer je inlogt met je Google-account in Chrome.

• je e-mailhandtekening en bijvoorbeeld bestanden in je download-folder of op je bureaublad. Je kunt je e-mail handtekening eventueel opslaan in een Word document. Of maak na de migratie een nieuwe handtekening met de universitaire handtekeningtool.

• Gebruik je speciale software? Controleer dan of er data hiervan lokaal staat opgeslagen. Twijfel je hierover? Neem dan contact op met de helpdesk.

Heb je vragen?
Wil je nu al meer weten over Windows 11, raadpleeg dan alvast de helpdesk portal Kennisitem Migratie van Windows 10 naar Windows 11. Een speciaal projectteam helpt bij de installatie van Windows 11. Bij de migratie van de desktops beantwoorden de projectteamleden ook alle vragen en controleren zij of alles goed functioneert. Heb je nog vragen naar aanleiding van dit bericht, stel ze aan: Windows11@ISSC.leidenuniv.nl.