Dit zijn de genomineerden voor de Facultaire Onderwijsprijs 2021
Jaarlijks ontvangt een uitblinkende docent de Facultaire Onderwijsprijs. Docenten worden voorgedragen door studenten en een jury bepaalt wie de prijs ontvangt. De prijs wordt uitgereikt tijdens de officiële opening van het academische jaar op 8 september. Dit jaar hebben studenten vier kandidaten voorgedragen. Wij spraken met de genomineerden over hun nominatie en speciale manier van lesgeven.
Anna Tummers, Kunstgeschiedenis:
Anna Tummers: ‘Het is heel fijn om te merken dat de studenten mijn manier van lesgeven waarderen! Deze nominatie is een verrassing voor me, want ik ben een nieuwe docent aan de universiteit. Ik vind het heel belangrijk om een brug te slaan tussen theorie en praktijk. Ik heb meer dan vijftien jaar ervaring in de museumwereld en probeer mijn kennis, ervaring en netwerk nu zoveel mogelijk in te zetten om studenten voor te bereiden op het werkveld. Op dit moment is het werkveld zichzelf aan het vernieuwen; diversiteit en inclusie zijn daarbij heel belangrijk. Het is interessant om hier ook in de collegezaal over mee te denken en de studenten in contact te brengen met professionals uit het museale veld. Professionals delen graag hun kennis met de volgende generatie kunsthistorici, maar zijn ook geïnteresseerd in hun frisse blik. Daarom heb ik vorig semester ‘Diversity Talks’ georganiseerd met korte presentaties van bekende professionals en vervolgens een uitgebreid debat met de studenten. Het was leuk om te merken dat er veel animo voor was onder zowel docenten als studenten, en dat dit uiteindelijk deze nominatie heeft opgeleverd.’
Kirsty Rolfe, Engelse taal en cultuur:
Kirsty Rolfe: ‘Ik waardeer de nominatie enorm! Ik werk namelijk pas sinds dit jaar aan de universiteit. Hiervoor had ik nog nooit online lesgegeven en ik was ook gewend aan een ander onderwijssysteem (ik werkte voorheen in het Verenigd Koninkrijk), dus ik was best nerveus om hier te beginnen. Ik ben erg gepassioneerd over lesgeven, dus het is geweldig om te horen dat mijn studenten het ook leuk hebben gevonden. Studenten hebben mij verteld dat ze de vriendelijke sfeer in mijn seminars speciaal vinden. Ik ben me er bewust van hoe isolerend online studeren kan zijn, dus ik heb geprobeerd om de seminars gastvrij te laten voelen. Dit is vaak gewoon een kwestie van ruimte geven aan ons allemaal om te praten over hoe onze weken zijn geweest, wat onze hoop en zorgen zijn, enzovoorts. Hoe comfortabeler en zelfverzekerder studenten zich voelen, hoe beter de les gaat.’
Noa Schonmann, Midden-Oostenstudies:
Noa Schonmann: ‘Het afgelopen jaar is voor iedereen moeilijk geweest. Voor mij vergde de overschakeling op online lesgeven vanuit huis, met twee jonge rondrennende kinderen, veel extra tijd en denkwerk, en een enorme hoeveelheid schermtijd. Toen ik hoorde dat mijn studenten samen een nominatiebrief hadden geschreven, was ik dolgelukkig. Ik voelde me gezien, en niets is zo belonend als dat. Ik had me niet kunnen voorstellen dat mijn studenten over hun schermen heen zouden reiken en samen zouden komen om hun waardering op zo'n betekenisvolle manier uit te drukken. Wat lesgeven voor mij zo bijzonder maakt, is de kans om vakken te ontwerpen die me de kans geven om samen met mijn studenten te leren. We werken samen aan vragen waar ik zelf nog niet helemaal uit ben, dus op een bepaalde manier zijn de lessen mijn intellectuele speeltuin.’
Dorie Nielen, Russische studies:
Dorie Nielen: ‘Ik had deze nominatie niet verwacht. In eerste instantie dacht ik dat het om een spammailtje ging, dus het is maar goed dat ik het bericht niet naar de prullenmand heb verplaatst. Ik zie de nominatie als een blijk van waardering voor al het werk dat talendocenten, waaronder ik, hebben verzet om de lessen ook in coronatijd toegankelijk en aansprekend te maken. Ik beschouw mijn lessen niet als bijzonder; ik vind mijn manier gewoon een leuke manier van werken. Ik probeer mijn lessen zo creatief en interactief mogelijk te maken waarbij ik probeer te denken vanuit de positie van de student die iets wil leren. Daarbij hoort een veilige leeromgeving en ruimte om fouten te maken.’
Wat is de Facultaire Onderwijsprijs?
Elk jaar kunnen studieverenigingen en studentleden van opleidingscommissies docenten nomineren voor de Facultaire Onderwijsprijs. Na de nominatie bezoekt een speciale jury colleges van de genomineerde docenten en bepalen zij wie zich de beste docent van de faculteit mag noemen.