Even bellen met Annie de Jong over de Nationale Studenten Enquête
De Nationale Studenten Enquête (NSE), het jaarlijkse studententevredenheidsonderzoek voor alle wo- en hbo-studenten, kan weer ingevuld worden. Annie de Jong is Beleidsmedewerker Kwaliteitszorg Onderwijs bij SAZ en centraal contactpersoon voor de NSE. Ze legt uit waarom het belangrijk is dat zoveel mogelijk studenten meedoen aan de enquête.
Wat is de Nationale Studenten Enquête?
‘De NSE is een enquête die jaarlijks wordt verstuurd naar alle studenten in Nederland, in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het belangrijkste doel van de enquête is om aankomende studenten te informeren over verschillende opleidingen in Nederland. Zij kunnen de resultaten online bekijken en daarmee de tevredenheid van huidige studenten bij diverse onderwijsinstellingen vergelijken. Daarnaast gebruiken wij als universiteit de resultaten om het onderwijs te verbeteren.’
Waarom is de enquête belangrijk?
‘Voor studenten die nog aan het oriënteren zijn voor een studiekeuze is het heel handig om verschillende onderwijsinstellingen te kunnen vergelijken. Met de NSE helpen we dus aankomende studenten met hun keuze. Voor de universiteit zijn de resultaten natuurlijk ook heel waardevol. De data wordt geanalyseerd op verschillende niveaus: sommige resultaten zijn heel interessant voor een faculteit op zelfs alleen opleidingsniveau. Dit werken we uit zodat zij ermee aan de slag kunnen. Maar er zijn ook onderwerpen waar we universiteitsbreed aan kunnen werken omdat het relevant is voor alle studenten, denk maar aan studentenwelzijn. De resultaten worden dus gedeeld met de faculteiten en opleidingen, maar we bespreken het bijvoorbeeld ook met de rector.’
Hoe heeft onze universiteit de laatste jaren gescoord?
‘We doen het best redelijk, onze studenten zijn tevreden met de universiteit. Maar het is lastig om de vergelijking met vorige jaren te maken: in 2020 is de NSE wegens corona niet verstuurd en in 2021 is de vragenlijst herzien. We kunnen moeilijk iets over de trend zeggen, omdat we naar andere dingen vragen. We zien wel dat voorbereiding op de arbeidsmarkt een aandachtspunt is. Studenten missen tools en oriëntatie tijdens de opleiding ter voorbereiding op de arbeidsmarkt. De universiteit werkt hier inmiddels al aan, het is een van de pijlers van de onderwijsvisie.’
Deze week is er een actieweek voor de NSE, waarom wordt deze georganiseerd?
‘Het is een moment om de enquête onder de aandacht te brengen. Faculteiten en opleidingen doen ook allerlei acties, en landelijk is er een TikTok-campagne bezig. De actieweek wordt universiteitsbreed opgezet en het doel is dat het niemand kan ontgaan dat de enquête nu open staat, zodat studenten het kunnen invullen. We staan in de nieuwsbrieven, docenten laten slides zien tijdens de colleges en op social media wordt er aandacht aan besteed.’
Welke tip kan je aan medewerkers meegeven om te helpen meer respons te krijgen?
‘Als studenten begrijpen waarom het belangrijk is dat de enquête wordt ingevuld, dan zijn ze vaak bereid om het ook te doen. We mogen op een neutrale wijze communiceren welke actiepunten zijn voortgekomen uit eerdere enquêteresultaten, dus dit is een mooie manier om aan studenten te laten zien welke verbeteringen volgen uit de enquête en dat ze er zelf ook iets aan kunnen hebben.’
Even bellen met
Er gebeurt veel binnen Universiteit Leiden. De websites worden dagelijks gevuld met nieuws. In de rubriek ‘Even bellen met’ vragen we een medewerker van de universiteit meer te vertellen over een relevant en actueel onderwerp dat speelt binnen de universiteit. De antwoorden geven je meer inzicht in de feiten, maar geven je vooral meer persoonlijke achtergrondinformatie. Je leest het in ‘Even bellen met’.