Universiteit Leiden

nl en

Optimale condities om te groeien

De vibes van jonge wetenschappers vullen de Stadsgehoorzaal tijdens het symposium ‘Development Matters’. Eveline Crone: ‘Elkaar live ontmoeten is voor je wetenschappelijke ontwikkeling zo belangrijk.’ Tijd voor een tussenstand in de 10-jarige zoektocht naar de ontwikkeling van hersenen en gedrag van kinderen, het tweelingonderzoek van het Leiden Consortium on Individual Development L-CID. Livestream terugkijken?

Vol energie gaan de jonge wetenschappers aan de slag in een van de twee parallelle workshops. Onderzoek presenteren aan je peers en vervolgens elkaar inspireren met nieuwe ideëen om je kennis over sociale ontwikkeling te vertalen naar de praktijk. Dat is de opdracht in de workshop: Impact creëren in de samenleving met kennis van zaken. In de Open science workshop vertelt Lara Wierenga over de behaalde teamresultaten, waaronder de nieuwe website Developmentmatters.nl.

Impact en traditie

Het L-CID traject staat centraal op het symposium, maar er is ook tijd en ruimte voor verhalen over wetenschap met posterpresentaties van PhD’s uit diverse universiteiten. Simone Dobbelaar vertelt waarom ze zo trots is op haar bijdrage aan het Leidse L-CID onderzoek. ‘Dit is een heel langlopend project met heel veel dataverzameling. Ik ben trots op deze drie metingen verspreid over de tijd, verricht bij dezelfde kinderen’, wijst ze drie blokjes op de poster aan. ‘Nu beginnen we met analyseren in het laatste jaar van mijn PhD-traject in Leiden bij Eveline Crone. Ik ben gastmedewerker aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en houd me in het Society Youth Neuroscience Connected SYNC-lab meer bezig met maatschappelijke impact. Zo profiteer ik van beide universiteiten. In Leiden is meer traditie, daar wil ik promoveren in die mooie senaatskamer.’

Focus

Kinderarts Károly Illy en kinderpsychiater Arne Popma buigen zich gezamenlijk over de vraag van moderator Michelle Achterberg: ‘Op welke groep focus je voor optimale condities om op te groeien.’ Illy, spreekbuis van jongeren in het Outbreak Managent Team (OMT) legt de prioriteit bij de meest kwetsbare groep die het meest te lijden heeft gehad, maar wil andere groepen ondertussen niet in de steek laten. ‘Kinderen en jongeren lijden onder prestatiedruk. Dankzij de input van jongvolwassenen van 15-25 ging het OMT met me mee om weer fysiek te studeren per 1 september 2021.’ Arne Popma is voorstander van het geld anders verdelen. ‘Er hoeft geen extra geld bij als we bijvoorbeeld bewezen antipestprogramma’s met positieve effecten op de lange termijn opnemen in het schoolprogramma. We moeten geen dubbel werk doen.’

L-CID Conferentie 2022: Development Matters

Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Kennis delen

‘Opgroeien doe je samen, in een complexe samenleving’, vervolgt neurocognitief ontwikkelingspsycholoog Eveline Crone in haar overzichtslezing. Ze vertelt met het haar kenmerkende enthousiasme over de 50 jonge wetenschappers met wie zij samen resultaten heeft geboekt in dit langdurende onderzoeksproject met meerdere universiteiten, mogelijk gemaakt door een NWO Zwaartekrachtsubsidie. Hun namen verschijnen niet zelden als co-auteurs op de publicaties. In flashtalks van vijf minuten geven vijf van de huidige promovendi of recent gepromoveerde wetenschappers inzicht in hun promotieonderzoek en daarmee hun bijdrage aan het grote geheel. Rogier Kievit, hoogleraar aan de Radboud Universiteit verrijkt de kennis van de aanwezigen met zijn inzicht in de dynamiek van neurocognitieve ontwikkeling. Net als Crone spreekt hij van een spannende tak van wetenschap. Kievit: dit is een opwindende tijd om neurowetenschapper te zijn.’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.