Universiteit Leiden

nl en

Pascal Haazebroek en Kirsten Buitelaar over de docent en student nieuwe stijl

‘Je doet het samen’, vindt Pascal Haazebroek, Opleidingsdirecteur Psychologie. ‘Je hebt invloed op je onderwijs, je hoort bij een universiteit dus kom naar de uni nu het weer kan,’ bepleit Kirsten Buitelaar als student-lid van het opleidingsbestuur. Lees het dubbelinterview over de docent en student nieuwe stijl. Wat houdt ze fris?

Pascal Haazebroek, Directeur Onderwijs Psychologie

Bootcamp en zanglessen

P: Het was een heftige tijd. Ik begon in 2020 als nieuwe Opleidingsdirecteur en twee maanden later was wegens corona alles online. Als kersverse vader kon ik toch deelnemen aan vergaderingen wanneer mijn dochter niet naar de opvang kon. Ik heb met oortjes in luiers staan verschonen, zonder beeld én geur. Na wat mindere nachten na de geboorte van Linde en hele dagen achter een scherm op zolder bestrijd ik de coronakilo’s door sommige overleggen nu lopend te doen met oortjes in. Daarnaast heb ik een vast rondje hardlopen door de binnenstad van Leiden, doe elk jaar mee met de 10 km van de Leidse marathon en ben een trouwe deelnemer van de Bootcamp Classic training op het USC.

K: 'In maart 2020 woonde ik net in Den Haag tussen het Zuiderpark en het strand en wandelde ik elke dag buiten met een luisterboek/podcast. Nu moet ik best weer wennen aan de hoeveelheid sociale contacten op een dag waardoor mijn 'sociale batterij' op de proef wordt gesteld. Het helpt mij  mentaal fit te blijven om een flink rondje te fietsen. Dan is die batterij weer grotendeels opgeladen. Ook zingen is voor mij een uitlaatklep en bovendien een leuke manier om mezelf uit te dagen, vooral sinds ik zanglessen volg.’

‘Het is enorm waardevol om tijdens je discussie en besluiten in het opleidingsbestuur het studentperspectief vertegenwoordigd te horen.’

Coproductie van docenten en studenten

P: Onderwijs is een coproductie van docenten en studenten. De discussie daarover voeren wij in het opleidingsbestuur en ons student-lid heeft daarin een essentiële rol. Ook in de opleidingscommissies wil je aanvoelen hoe de ander erin zit, dat helpt studenten én docenten.

K: Ik ben lyrisch over de filmpjes van statistiek voor zelfstudie naast hoorcolleges op FSW. Veel van dergelijke creatieve ideeën uit de lockdown evalueren we in de opleidingscommissies en bekijken we vanuit het studentperspectief. Hoe kan het een beetje aangepast worden zodat het werkt voor studenten zoals het bedacht is door de docent.

Kirsten Buitelaar, student-lid Opleidingsbestuur Psychologie

Best practice

K: Een docent met een nieuw initiatief kreeg direct feedback in de opleidingscommissie. Daaruit kwamen hele leuke ideeën om te zorgen dat studenten het meest leren en docenten niet alleen zenden. Zo is voorgesteld om bij de hoorcolleges ervaringsdeskundigen in te zetten voor de dialoog in de hoorcollegezaal. Studenten leren interactief en krijgen een kijkje achter de schermen.

P: Wat mooi en fijn dat je dit voorbeeld geeft. De meerwaarde van fysiek onderwijs laten ervaren door meer gesprekken te voeren over de stof en zo je studenten te activeren in je lokaal. Studenten zijn geen consumenten, in een werkcollege moet je wat doen en je voorbereiden. Dan ontmoet je elkaar op FSW met een reden.

De student verandert en de docent ook

P: Heb je de huiskamer gezien beneden? Het is weer leuk om elkaar te zien een koffietje te doen. We willen iedere student zich thuis laten voelen. De rol van student transformeert van consument naar iemand die bijdraagt, bijvoorbeeld in de volwaardige rol van mentor voor andere studenten. Als docent heb je verschillende rollen in het besef dat die er allemaal toe doen, soms de ene wat meer dan de andere. Je bent expert, inspirator, docent, coach, beoordelaar. Uiteindelijk gaat het erom de studenten helpen met leren, in een echte wisselwerking.

K: Tweerichtingsverkeer helpt, dan durven studenten makkelijker vragen te stellen, krijgen ze veel meer de regie over hun eigen leerproces en pakken ze de basis beter op. Ik houd mijn ogen en oren open, ook als toehoorder bij de opleidingscommissies samen met Pascal. Zo weten we wat het onderwijs nodig heeft en wat er speelt onder de studenten. Ik behartig de belangen van de student en houd een vinger aan de pols bij een besluit in het opleidingsbestuur: ‘is het studentperspectief meegenomen?’

Ideeën bij de koffieautomaat

P: Nu we weer bij elkaar zitten in opleidingscommissies en met onderwijscoördinatoren per secties, merken we: ‘o pakken jullie dat zo aan.’ Dat zijn inspirerende sessies met kruisbestuivingen. We hebben nu meer lijnen uitgezet om docenten te bereiken en te stimuleren, ook via de Onderwijs Kick Off en de ontwikkelgroepen van docenten die innoveren met hulp van de expertise van ICLON en SOLO. Vooral elkaar helpen en inspireren, dat willen we als opleidingsbestuur, dat heeft een olievlekwerking. We staan open voor allerlei ideeën.

K: Ik vind het belangrijk dat studenten door de wandelgangen lopen en een docent zien bij de koffieautomaat. Tijdens de lockdowns zaten veel studenten thuis met weinig sociaal contact. Een groep creëren gebeurt hier op het FSW. Daarom is het belangrijk dat je aanwezig bent, en dit kan nu gelukkig weer!

Het nieuwere normaal

P: ‘Als ik na een dag vol overleg thuis kom, zie ik Linde vanaf de tuin in de woonkamer; ze wijst naar me en roept enthousiast ‘papa!!!’, stormt op mij af en vliegt mij in de armen, elke dag weer :). Alle bestuurlijke beslommeringen staan dan wel weer even op een gezonde afstand.’

K: 'Ik ben een trouwe Lowlands-bezoeker en heb er mijn leukste momenten meegemaakt. Heerlijk om heel de dag rond te banjeren en naar muziek te luisteren in het zonnetje. Op zo'n meerdaags festival hangt een sterk gevoel van saamhorigheid en kan iedereen zich helemaal uitleven. Dit jaar mag ik weer, samen met mijn vriend!'

Elke maand volgen we het verhaal van een bestuurslid: dit doe ik bestuurlijk en zo ben ik persoonlijk.
Instituutsbestuur Psychologie

Agenda

Op 30 mei om 16.00 staat een Q&A sessie gepland met de opleidingscommissies: 

Instituutsbestuur Psychologie (v.l.n.r. Serge Rombouts, Lotte van Dillen, Andrea Evers, Pascal Haazebroek, Paula van den Bergh)
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.