Internationalisering verrijkt: malaria-onderzoek in Indonesië en profs uit Nigeria voor de klas
Georgië, Oekraïne, Palestina, Tunesië, Indonesië, Singapore, Australië, Ethiopië, Tanzania, Nigeria, Suriname en Brazilië: de Universiteit Leiden heeft maar liefst twaalf Europese uitwisselingssubsidies gekregen. En dat is goed nieuws voor studenten, docenten en onderzoekers in binnen- én buitenland.
Met de ICM-subsidie (International Credit Mobility) onderstreept de Europese Unie (EU) het belang van internationalisering in de wetenschap en het onderwijs, vertellen projectcoördinatoren Suze Kruisheer van het LUMC en David Ehrhardt van het Leiden University College in Den Haag. Zij deden beiden succesvolle aanvragen en benadrukken het belang van de internationale uitwisselingen.
Uitwisselingen over hele wereld
Al enige jaren coördineert het LUMC uitwisselingsprojecten met drie Indonesische universiteiten, waarbij vooral studenten uitgewisseld worden. Nu komen daar ook projecten met Ethiopië, Tanzania en Brazilië bij. Ehrhardt leidde al eerder een ICM-project waarbij Nigeriaanse professoren naar Nederland kwamen.
'Mijn studenten hebben zich een maand lang in Nigeria gewaand' - David Ehrhardt
‘Het was ook nog eens tijdens de Nigeriaanse presidentsverkiezingen dat twee Nigeriaanse collega’s voor mijn collegezaal in Den Haag stonden. Het was een soort fantastische dubbelact’, vertelt Ehrhardt met een lach op zijn gezicht. ‘De dynamiek in de klas werd compleet anders. Ik denk echt dat mijn studenten zich een maand lang in Nigeria gewaand hebben. Ze hebben niet alleen veel opgestoken, maar ik denk ook dat ze een ander beeld gekregen hebben van wat het is om een wetenschapper te zijn. Dat had ik ze nooit kunnen laten zien als ik in mijn eentje voor de klas had gestaan.’
Met het komende uitwisselingsproject wil Ehrhardt vooral meer focus op de ontwikkeling en begeleiding van jonge onderzoekers op Nigeriaanse universiteiten. ‘Ik merk dat er een grote vraag is onder Nigeriaanse wetenschappers naar methoden om hun promovendi en jonge onderzoekers te begeleiden, dus echt op het snijvlak van onderwijs en onderzoek.’ Hij hoopt samen met een aantal andere docenten uit Nigeria en vanuit Leiden trainingen te kunnen gaan geven.
Kennis voor toekomstige artsen
De projecten van het LUMC zijn voor een groot deel bedoeld voor de uitwisseling van studenten en onderzoekers, vertelt Kruisheer. Nederlandse studenten geneeskunde en biomedische wetenschappen gaan naar Indonesië om daar veldonderzoek te doen naar infectieziekten, zoals malaria. Met het geld van de EU kunnen Nederlandse studenten ter plaatse ondersteund worden. In Ethiopië wordt een project opgezet rond moeder- en kindzorg. ‘Jonge onderzoekers worden zo bekend met in Nederland zeldzame complicaties, maar die in Ethiopië wel veel voorkomen. Dat is waardevolle kennis voor onze toekomstige artsen.’
'De grote gezondheidsproblemen van onze tijd stoppen niet bij de grens. Gezondheidsonderzoek is per definitie mondiaal' - Suze Kruisheer
De uitwisselingsprojecten van ICM kunnen volgens Kruisheer bijdragen aan een verdere internationalisering van de geneeskunde en dat is nodig ook. ‘De grote gezondheidsproblemen van onze tijd stoppen niet bij de grens. Kijk naar de coronapandemie of de dengue veroorzakende tijgermug, die door klimaatverandering onze kant op komt. Gezondheidsonderzoek is per definitie mondiaal. Het is niet meer dan logisch om te investeren in de internationalisering van de opleiding van de mensen die dat onderzoek gaan doen.’
International classrooms
Maar de uitwisselingen zijn goed voor meer dan alleen kennisvergaring, vertelt Kruisheer. Ze zorgen ook voor het ontstaan van echte ‘international classrooms’. ‘Onze geneeskunde-opleiding is vooral gericht op Nederlandse studenten. Straks hebben we studenten uit Indonesië, Tanzania, Ethiopië en Brazilië in onze collegezalen zitten. Onze studenten ontwikkelen op die manier hun interculturele competenties. In andere culturen wordt heel anders tegen gezondheidszorg aangekeken. Die ervaring nemen ze mee in hun werkende leven en dat is nodig ook, want in een ziekenhuis kom je al die culturen weer tegen.’
Internationale reputatie
Ook Ehrhardt hamert op het belang van internationalisering en de reputatie die Leiden op dat vlak heeft. ‘Wat ik hoor onder Nigeriaanse collega’s is dat zij graag een periode in Europa willen werken. In een land als Nigeria is dat heel erg moeilijk voor elkaar te krijgen. Dat het ons als Universiteit Leiden wel lukt, is goed voor onze reputatie in de academische wereld van dat land. En we hebben ook nog eens het Afrika-Studiecentrum in Leiden.’
Het hebben van een goede reputatie is geen doel op zich, aldus Ehrhardt. Maar het helpt wel bij het doen van onderzoek en het geven van onderwijs. ‘Mobiliteit, in beide richtingen, zorgt ervoor dat samenwerking gelijkwaardiger wordt. Het creëert kansen voor mensen, en zorgt voor betere projecten, inhoudelijker, maar ook ethischer. Het co-creëren bijvoorbeeld van methoden om promovendi beter te begeleiden, dat kan alleen als je elkaar ook ziet en leert kennen.’
Te weinig Nederlandse lessen?
In de overheidskritiek dat er te veel Engels gesproken wordt op Nederlandse universiteiten herkennen beide coördinatoren zich niet. ‘Bij het LUMC worden al veel lessen in het Nederlands gegeven, met de ICM-subsidie willen we juist de internationalisering voeden’, vertelt Kruisheer. Ehrhardt: ‘Volgens mij kunnen wij als universiteit heel goed tweetalig zijn. Het kan allemaal veel ingewikkelder. Kijk naar Nigeria, daar worden wel 250 talen gesproken, dat is pas moeilijk kiezen.’
Tekst: Tim Senden
Wil je ook een Erasmus+ International Credit Mobility project aanvragen? Neem dan contact op met EduGrants@sea.leidenuniv.nl of bekijk de webpagina voor onderwijssubsidies.