Leidse archeologen hielden open dag in Oss ter ere van 50 jaar samenwerking

Op 4 mei 2024, van 10.00-16.00 uur, vond aan de Gewandeweg 100 een feestelijke dag plaats, omdat werd gevierd dat medewerkers en studenten van de Leidse Faculteit der Archeologie al 50 jaar veldwerk doen in en rondom Oss in goede samenwerking met de gemeente Oss, de plaatselijke erfgoed- en archeologische dienst en haar inwoners.

Alle sporen Leiden naar Oss

In het kader van de viering was er voor de bewoners en andere geïnteresseerden, op en in de buurt van het opgravingsterrein, een markt met kraampjes opgezet, waar men allerlei informatie kon krijgen over archeologie; zo konden bezoekers kijken door een pollenmicroscoop, onder begeleiding van Oda Nuij, waarbij men kon leren over het landschap en de verbouwing van voedsel in vroeger tijden. Men kon munten laten determineren door Arent Pol, eigen vondsten uit de Middeleeuwen door Shirley Krikke en Romeinse tijd door Mark Driessen. Steffen Baetsen (Archol) vertelde over de determinatie van crematieresten. Er waren ook Leidse alumni aanwezig, die o.a. video’s maakten van inwoners uit Oss die vertelden over hun ervaringen met de opgravingen. En er was een kraampje met Osse archeologieboeken, maar ook folders met fietsroutes langs opgravingen en ons 25 jarig jubileum magazine.

Leidse onderzoekers stonden klaar om vondsten van het publiek te determineren.

Rondleidingen

Een maquette van een IJzertijdboerderij met vondsten gedaan in Oss en omgeving werd gebruikt om uitleg te geven bij aanvang van de rondleidingen langs de opgravingen. Deze rondleidingen werden met enthousiasme door velen gevolgd. Daarnaast konden deelnemers zich even archeoloog voelen en een stukje meegraven. Verder was er ook de mogelijkheid om meetinstructie te krijgen van Eric Dullaart.

De bezoekers konden zelf even in de schoenen van een archeoloog stappen en een stukje opgraven.

Experimentele archeologie

Diederik Pomstra en een groep studenten verzorgden de experimentele archeologie; zo werd er   vuursteen geslagen, gereedschap daarvan gemaakt, maaltijden gekookt boven een vuurtje en waar mogelijk kon het publiek ook bijdragen aan het project van Annelou van Gijn, dat betrekking heeft op huizen in de Nieuwe Steentijd, de Vlaardingercultuur; aan de hand van vragenlijsten hoopt men een bredere kijk te krijgen op het maken en de toepassing van gebruiksvoorwerpen uit deze periode.

Archeoloog Arjan Louwen leidt geïnteresseerden rond over de opgraving.

Jonge archeologen

Ook voor kinderen vonden er allerlei activiteiten plaats, zoals het opgraven van stortvondsten in een grote zandbak, deze vondsten werden gedetermineerd door de aanwezige archeologen, waarna een archeologendiploma werd uitgereikt. Dat werd natuurlijk ontzettend gewaardeerd door de nieuwbakken archeologen en hun ouders.

Ook voor kinderen waren er allerlei activiteiten.

250 bezoekers

Het weer werkte de hele dag mee en er zijn zeker 250 bezoekers geweest, die  door enthousiaste studenten, staf, alumni, medewerkers van plaatselijke erfgoed- en archeologische dienst zijn ontvangen. Er was koffie/thee/limonade en koekjes voor het publiek en een lekkere lunch voor de helpers.  Om 16.00 uur werd de dag afgesloten. Net op tijd kon alles droog worden ingepakt, daarna kwam de regen met bakken uit de hemel.

Het was alles bij elkaar een bijzonder geslaagde dag en de Faculteit der Archeologie, gemeente Oss, Marie-France van Oorsouw en Karien Wentink van de organisatie, willen iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan deze mooie dag.