Protest bij Academiegebouw en Hortus botanicus weer ten einde

De protestactie die vandaag plaatsvond bij het Academiegebouw en de Hortus botanicus van de Universiteit is rond 16.30 uur beëindigd. De tientallen deelnemers verlieten het terrein vrijwillig nadat de universiteit hen gesommeerd had om te vertrekken.

Rond 8.30 uur kwamen ongeveer 20 mensen aan bij het Academiegebouw. Daar sloten zij de poort aan de voorzijde met een fietsketting en hingen spandoeken en vlaggen op. Bij de ingang naar de hortus zetten zij enkele tentjes neer. In de loop van de ochtend sloten nog enkele groepen protestvoerders zich bij de eerste groep aan. Aan het begin van de middag bevonden zich rond de 100 mensen op het terrein. Zij eisten dat de universiteit de banden met Israëlische universiteiten zou verbreken. De universiteit heeft hen direct laten weten hier niet met hen over te willen onderhandelen: er is de afgelopen maanden gewerkt aan een voorlopig beleid over deze kwestie, dit is inmiddels gepubliceerd.

Overleg met de driehoek

Het Academiegebouw, de Hortus Botanicus en het naastgelegen P.J. Vethgebouw werden als gevolg van de protestactie gesloten. Enkele evenementen die in het Academiegebouw op de agenda stonden, werden naar een andere locatie verplaatst.

De universiteit heeft gedurende de dag meerdere malen met vertegenwoordigers van de protestvoerders gesproken. Ook was er regelmatig goed en constructief overleg met de driehoek (burgemeester, officier van justitie en politie).

Huisregels

Omdat de protestvoerders zich niet aan de huisregels hielden, en vanwege zorgen over de historische waarde en kwetsbaarheid van de locatie van het protest, besloot de universiteit halverwege de middag dat het protest beëindigd moest worden. Nadat de universiteit hen een ultimatum gaf, besloten de protestvoerders om het terrein vrijwillig te verlaten.