Welke zeldzame planten en dieren ontdek jij op de campus? Doe mee met de BioBlitz

Hou jij ook van een stad waarin de natuur vrijuit en uitbundig kan bloeien, kruipen en fladderen? En heb je wel zin in een challenge in de frisse buitenlucht? Pak dan je mobiel en doe vanaf 22 mei mee met de BioBlitz 'Hoger Onderwijs Bloeit'.

Een BioBlitz is een challenge om zoveel mogelijk planten en dieren te registreren binnen een bepaalde tijd en locatie, in dit geval een maand lang op de terreinen van het hoger onderwijs. Het idee voor deze BioBlitz komt van Studenten van Morgen, een samenwerkingsverband tussen studenten van twaalf Nederlandse universiteiten en hogescholen dat als doel heeft duurzaamheid te integreren in het onderwijs. Deze groene studenten hopen minimaal tweeduizend soorten te kunnen registreren met gebruik van mobiele telefoons.

Download de app Obsidentify

Ben je medewerker of student en vind je het leuk om de Leidse bijdrage voor deze challenge omhoog te stuwen met jouw waarnemingen? Zorg er dan voor dat je klaarstaat op de internationale Dag van de Biodiversiteit, woensdag 22 mei. Het enige dat je nodig hebt is een account op Waarneming.nl, de (gratis) app Obsidentify op je telefoon (verkrijgbaar via Google Play of de App Store) en een flinke dosis interesse in alles wat groeit, bloeit, kruipt en fladdert op universitair terrein.

Spot jij als eerste een kleine plevier?

Nadat je een account hebt aangemaakt op Waarneming.nl, koppel je dit account in het dashboard aan de app Obsidentify. Nu kun je aan de slag! Via de app maak je een foto van het plantje, de vogel of het insect en weet je binnen een paar seconden welke soort je hebt gevonden. Met het opslaan worden je naam, de locatie en je waarneming automatisch vastgelegd voor de BioBlitz.

Leuke beloning voor zeldzame soorten

Aranka Virágh, coördinator duurzaamheid bij het Vastgoedbedrijf en verantwoordelijk voor de biodiversiteit op de campussen, doet nog een extra duit in het zakje: ontdek jij een zeldzame soort of heb jij de meeste waarnemingen? Dan ligt er een (groen) cadeautje op je te wachten. ‘De inschatting is dat we ruim boven de duizend soorten kunnen scoren en dat het daarboven lastiger wordt. Dan zijn het juist de minder voortkomende of zeldzame soorten die gaan tellen.

Dat maakt het dus een leuke uitdaging om voor de zeldzame soorten te gaan. Aranka geeft nog een tip: ‘Op het universiteitsterrein van de Hortus Botanicus valt natuurlijk al een hoop bijzonders te vinden. Maar ook op het Leiden Bio Science Park vind je opmerkelijke soorten in het wild: de zeldzame platte schijfhoorn bijvoorbeeld, dat is een klein waterslakje. Maar je kunt ook op zoek naar wilde orchideeën, de ijsvogel, de zwarte roodstaart, de gewone huismus of de putter.’

Kleine plevier

Schiet vooral raak op alles wat je blikveld kruist, want het gaat er in deze BioBlitz om dat we samen de biodiversiteit op onze campussen in kaart brengen. Aranka: ‘Op het Leiden Bio Science Park vliegen sperwers, torenvalken en gierzwaluwen. Er broeden ook scholeksters en laatst zag iemand de kleine plevier. Verder wordt de Hartlijn op het park vergezeld door allerlei soorten medicinale planten. De Campus Den Haag is wat minder groen, maar doet als terrein toch mee. Dus hou je ogen open. Het zou zo gaaf zijn als we met elkaar tot tweeduizend soorten komen.’

Begin juli wordt bekend gemaakt of dit is gelukt. De deelnemende universiteiten en hogescholen gebruiken de resultaten als input voor het verbeteren van de biodiversiteit op hun terreinen. Voor de Universiteit Leiden zal dit vooral gaan om de ontwikkeling van het Leiden Bio Science Park.

Tekst en bannerfoto: Nieske van der Voort
Foto kleine plevier: Pierre Rigou via Pixabay

Zo vergroent de Universiteit Leiden steeds meer

De Universiteit Leiden kan elk jaar weer meer groen op haar conto schrijven. Ook in het afgelopen jaar is meer dan duizend vierkante meter op en rondom onze campussen van nieuwe beplanting voorzien. Zo zijn we verder gegaan met het vergroenen van onze daken, óók waar zonnepanelen liggen. Op het dak van de Schouwburgstraat in Den Haag is zo’n solar-sedum dak gekomen, waarbij sedum groeit onder de zonnepanelen. De Westerdijkgarage op het Leiden Bio Science Park (LBSP) heeft een groen dak gekregen dat dieren extra nestgelegenheid, beschutting en voeding biedt.

In de versteende binnensteden van Leiden en Den Haag vergroenen we waar mogelijk. De afgelopen tijd zijn vijftig boomspiegels op het Rapenburg voorzien van beplanting. Bijzonder aan dit project is dat studenten en bewoners dit samen gaan beheren. In Den Haag heeft LUGO de achtertuin van de Schouwburgstraat voorzien van meer beplanting.

Geneeskrachtige planten
Op het Leiden Bio Science Park werken we dit jaar weer verder aan de Hartlijn, het fiets- en wandelpad dat dwars door het park loopt. Deze Hartlijn wordt over de gehele lengte vergezeld van een biodiverse plantenstrook met 21 soorten geneeskrachtige ‘officinales’.

De universiteit ontwikkelt op dit moment daarnaast een strategie die de kwaliteit en de samenhang van het groen op het LBSP verbetert. Ook werken we samen met de gemeente Leiden aan het meetbaar maken van de fauna op het LBSP en aan een label om de gezondheid, klimaatadaptatie en biodiversiteit per deelgebied inzichtelijk te maken.

Het hoger onderwijs werkt aan biodiversiteit

Wil je weten wat het hoger onderwijs in Nederland, waaronder Universiteit Leiden, eerder heeft gedaan om de biodiversiteit te versterken op hun terreinen? Bekijk deze video uit 2023.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of