Universiteit Leiden

nl en

Festival

Welzijnsweek

Datum
maandag 1 april 2019 - vrijdag 5 april 2019
Bezoekadres
Wijnhaven
Turfmarkt 99
2511 DP The Hague
Zaal
Spanish Steps

Van 1 tot en met 5 april organiseert de faculteit Governance and Global Affairs de Welzijnsweek. Tijdens deze week willen we studenten bewust maken van het welzijn van jezelf en elkaar. We belichten vijf thema's van welzijn: Body, Spirit, People, Mind, Place. We organiseren verschillende activiteiten die deze vijf thema's vertegenwoordigen. Elke dag wordt een activiteit georganiseerd op de Spaanse Trap. Je kunt deze week ook andere activiteiten bijwonen: een HIIT-training bij de Buzz, je studieadviseur leren kennen of koffie drinken met een vreemde. Check ons programma hieronder. 

Maandag 1 april: Body

13:00 – 14:30 Lezing en Q&A. Lessen van de topsport

Allard Lindhout, professioneel voetbalscheidsrechter, zal een presentatie geven over de toewijding die je nodig hebt om jouw doelstellingen te bereiken. Hierbij geeft hij voorbeelden uit zijn werk, het professionele voetbal. Lindhout zal zijn verhaal vertellen over de motivatie, energie, planningsvaardigheden en bewustzijn die hij nodig had toen hij zelf student was. Hoe ga je om met verleidingen en blijf je gefocust om te komen waar je wilt zijn?

Daarnaast zullen twee studenten van de Universiteit Leiden hun ervaringen vertellen hoe zij topsport en studie combineren. De twee studenten zijn:

Isabelle Feteris, masterstudent Psychologie. Isabelle (24) is niet alleen een meisje met hersens, maar ook een meisje met spieren. De sport die Isabelle doet, is powerlifting en het is een sport waarbij je zoveel mogelijk kilo's moet tillen. Haar doel was om een ​​van de sterkste vrouwen ter wereld te zijn en ze bereikte dit doel. Isabelle won verschillende medailles in de Wereld- en Europese kampioenschappen en werd de beste benchpresser van Europa. Isabelle vertelt de voordelen van deze sport en hoe ze dit combineert met haar master, maar ook het nadeel.

Duco Krijvenaar, Bachelorstudent Geneeskunde. Duco is de Nederlandse kampioen judo onder de 21 categorie tot 100kg. Duco begon op zijn 3e bij het Beverwijkse Sportschool de Lange. Eerst heel recreatief en vooral voor de lol, maar toen hji en zijn ouders merkte dat Duco steeds maar weer toernooitjes bleef winnen zijn ze het toch hoger op gaan zoeken. Via een vriend van Duco is hij bij het Haarlemse Kenamju terecht gekomen, een van de beste clubs van Nederland met een rijke geschiedenis aan Europees- en wereldkampioenen. Daar judoot Duco nu al zo’n 6 jaar. Zijn eerste succes was een zilveren medaille op het NK tot 15 jaar. Toen wist hij het zeker: dit smaakt naar meer.

Dinsdag 2 april: Spirit

15:00 – 16:00 Mindfulness

Samma Sati is de originele naam voor Mindfulness. Het wordt al 2000 jaar door het Boeddhisme gebruikt. Mindfulness is onderdeel van het achtvoudige pad. Het doel van het achtvoudig pad is om de gedachtestroom te controleren en te kalmeren, wat zal leiden tot het stadium nirvana, oftewel; blijdschap. Mindfulness betekent het aanhouden van een bewustzijnsmoment van onze gedachten, gevoelens, lichaamsprikkels en omgeving, bekeken door een zachte lens.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat Mindfulness een belangrijke rol kan spelen in het verminderen van stress gerelateerde klachten, depressie en angst. Daarnaast verbeterd Mindfulness je geheugen, concentratie, zelfinzicht en geeft het rust. Ook kan Mindfulness helpen om beter om te kunnen gaan met chronische pijn.

In samenwerking met het Universitair Sport Centrum (USC), zal Eline Wierstra een workshop Mindfulness geven op de Spaanse Trap. Gedurende deze werkshop leer je oefeningen om bepaalde signalen te herkennen, effectief je gedrag te beïnvloeden en om te zorgen dat stress niet je leven controleert.

In het dagelijks leven zijn er veel dingen die je aandacht kunnen opeisen: studie, werk, vrienden, verenigingen, etc. Het kan moeilijk zijn om al deze aandachtspunten te managen. Resultaat: stress.

Over de Mindfulness trainer

Eline is een enthousiaste, creatieve en energieke High Performance- en Vitaliteits coach. Haar drive is om mensen uit te dagen en te inspireren, om optimale prestaties te bereiken en persoonlijk en professioneel te laten groeien. Ze begeleidt mensen bij het behouden of terugwinnen van hun vitaliteit. Al jaren verdiept zij zich in hoe je blijvend, snel en plezierig een fysieke en mentale balans kunt creëren om zo tot optimale prestaties te komen. Ze zet haar kennis in vanuit Mindfulness, NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) biofeedbackapparatuur en ademhalingstherapie om te werken aan deze balans.

Met haar achtergrond in de (Top)sport en haar ervaring als trainster en coach hanteert zij een praktische en concrete werkwijze. Centraal staat: Wat heb ik hieraan in de praktijk en hoe kan ik dit nu of in de toekomst toepassen?

Woensdag 3 april: People

13:15 – 14:15 Lezing Diversiteit en Inclusiviteit

Wil jij helpen? In de komende periode zal FGGA werken aan een inclusiviteit beleid om een ​​atmosfeer te creëren in welke studenten en medewerkers zich gelijk, aangenamer en veiliger voelen. Er bestaat al een universitair breed inclusiviteit beleid, maar de Faculteit Governanceen Global Affairs is nu ook een facultair plan aan het maken. Hoe zorgen we ervoor dat we elkaar goed behandelen en hoe kan dit beter? Heb je ideeën of suggesties?

Luister woensdag 3 april mee naar experts van binnen en buiten de universiteit en doe mee!

Donderdag 4 april: Mind

13:00 – 14:00 Hoe ervaar je minder stress? Met Jurgen Spelbos (in Dutch)

Jurgen Spelbos, stress-expert en oprichter van het Centre for Stressology, geeft een lezing over de relatie tussen voeding en stress. Niet alleen hebben we meer stress door meer druk en een overvloed aan stimuli, we hebben bijna allemaal tekorten aan voedingsstoffen, wat betekent dat we minder stressbestendig zijn geworden.

Maar niet alleen vitamines en mineralen zijn belangrijk, ook neurotransmitters spelen een grote rol als het gaat om je goed voelen en minder last hebben van stress, angst, slaapproblemen,  gebrek aan energie en depressie. Neurotransmitters zijn boodschapperstofjes waardoor onze hersencellen, de neuronen, met elkaar kunnen communiceren. Neurotransmitters hebben alles te maken met het oproepen van emoties zoals angst of blijdschap, ze bepalen in belangrijke mate hoe we ons voelen. De vier belangrijkste neurotransmitters zijn dopamine, acetylcholine, gaba (gamma-aminoboterzuur) en serotonine.

Stress kan aanzienlijk worden verlicht door het aanvullen van tekorten of neutrotransmitters. Jurgen zal je meer over dit onderwerp vertellen.

Haal meer uit de lezing en doe de Bravermantest van tevoren.

Vrijdag 5 april: Place

13:00 – 14:00 Duurzaamheid: Wat kunnen we doen? 

Merijn Tinga, beter bekend als The Plastic Soup Surfer, heeft een missie. Hij wil de toenemende plastic vervuiling van het mariene milieu stoppen. Zijn campagnes zijn gericht op het voorkomen van plastic afval. Merijn Tinga is een alumnus van de Universiteit Leiden (getraind bioloog), heeft een carrière als beeldend kunstenaar en is nu een fulltime plastic activist. De Plastic Soup Surfer bestrijdt plastic vervuiling. Hij gebruikt zijn surfplank als een wapen. Zijn campagnes combineren plastic vervuilingsbewustzijn met creativiteit, innovatie en constructieve oproepen tot actie.

Merijn vertelt je meer over zijn campagne op de Spaanse Trappen op vrijdag van 13.00 uur tot 14.00 uur.

Help jij mee om de wereld duurzamer te maken? Merijn geeft je ook praktische tips over wat je kunt doen. Zodat we samen het probleem oplossen. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie