Universiteit Leiden

nl en

Cursus | Webinar

Toegankelijk onderwijs voor alle studenten

Datum
donderdag 30 april 2020
Tijd
Bezoekadres
Online

Toegankelijk onderwijs voor alle studenten

Voor: docenten en universitaire medewerkers die met studenten werken
Host: Romke Biagioni & Marcel Melchers, Fenestra (Student Support Services)
Prior knowledge required? No

Voorkennis nodig? Nee

Hoe maak je de Universiteit toegankelijk voor alle studenten, inclusief studenten met een beperking. Waar moet je rekening mee houden en welke oplossingen zijn voorhanden? Speciale focus tijdens dit webinar is op toegankelijkheid in het digitale onderwijs.

In 2018 heeft de Universiteit Leiden een intentieverklaring ondertekend om de doestellingen van het VN verdrag inzake rechten van personen met een handicap bij de instelling te implementeren. Doelstellingen van dit verdrag zijn autonomie, inclusiviteit, gelijke kansen en toegankelijkheid voor personen met een beperking. De Universiteit Leiden wil een inclusieve leeromgeving aanbieden. We bespreken de verschillende knelpunten van studenten met een beperking en hoe we een inclusieve leeromgeving vorm kunnen geven. In dit webinar wordt extra aandacht gegeven aan digitale toegankelijkheid.

Registratie is niet nodig, meld je gewoon aan via: https://smart.newrow.com/#/room/wvb-710 

Voor aanvullende vragen kun je contact opnemen via het Helpdesk Portal.

Onderwijsondersteunende Webinars

Het Centre for Innovation en het ICLON organiseren webinars ter ondersteuning van online onderwijs. De webinars vinden plaats van 30 maart tot en met 9 april, eventueel tot en met april. Webinars worden dagelijks gepland en bieden informatie en beantwoorden vragen over technische en didactische behoeften voor online onderwijs. Ze staan open voor alle docenten en medewerkers van de Universiteit Leiden. Dit webinar wordt in het Engels gehouden.  

Webinars zullen worden opgenomen om het personeel van de Universiteit Leiden te trainen in het kader van onderwijs op afstand. Als u niet wil worden opgenomen, zet dan uw camera a.u.b. niet aan tijdens de webinar. Na het webinar wordt de opname geplaatst in het Video Portal. De opname zal beschikbaar zijn tot 31 maart 2022. Deze opnames kunnen indien nodig gebruikt worden voor verdere scholing.

Richtlijnen

Let op de volgende richtlijnen, zodat iedereen een positieve webinar-ervaring heeft:

  • We starten stipt, geen “Leids kwartiertje”. Te laat betekent dat je de introductie misloopt en het verhaal moeilijker te volgen is.
  • Maak 5 minuten voor de starttijd verbinding, zodat je de audio en webcam kunt testen. Controleer ook je browser: Kaltura Live Room werkt het beste in Chrome.
  • Controleer je achtergrond in verband met je privacy. Zorg ervoor dat er niets zichtbaar is via de webcam dat je niet wilt laten zien.
  • Zijn er andere mensen thuis? Laat ze weten dat je in gesprek bent en dat je niet gestoord wilt worden.
  • Vergeet niet dat het webinar zich zal richten op didactiek om docenten te ondersteunen. Andere vragen die niet worden beantwoord kun je stellen aan de ISSC-helpdesk.

Heb je problemen met audio of video?

  • Log uit en log opnieuw in.
  • Overweeg om een ander apparaat te gebruiken (als je aan het telefoneren bent, schakel over naar een computer of omgekeerd).
  • Controleer je internetverbinding.
  • Controleer je browser. Kaltura Live Room werkt het beste in Chrome.
  • Neem contact op met de ISSC-helpdesk als het probleem zich blijft voordoen.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.