LTA Lunchlezing: No more Rage against the Machine: Understanding the Value of Machine Translation in Higher Education
- Datum
- vrijdag 22 oktober 2021
- Tijd
- Bezoekadres
-
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden - Zaal
- Faculty Club, Grachtenkamer
De geschiedenis van het machinevertalen – het proces waarbij een computer automatisch een tekst van de ene naar de andere taal vertaalt zonder tussenkomst van een mens – wordt gekenmerkt door een slechte reputatie. Veel mensen haten machines, ze vertrouwen ze niet, of ze maken ze belachelijk. Aan de andere kant gebruiken mensen machines ook vaak zonder er bij na te denken en in blind vertrouwen. Hoewel het gebruik van machinevertaalapps en –websites als Google Translate en Bing de normaalste zaak van de wereld geworden is – “Ik heb het even snel door Google Translate gehaald hoor” – is het gebruik van dergelijke apps en websites doorgaans niet toegestaan in ons onderwijs. En dat terwijl een groeiend aantal onderzoeken laat zien dat machinevertalingen een belangrijk didactisch hulpmiddel kunnen zijn bij kennisvergaring en –overdracht, bij het bevorderen van meertaligheid en culturele sensitiviteit, en bij het verbeteren van de taalvaardigheid.
In mijn Comenius Senior Fellow-project “The Value of Machine Translation in the Multilingual Academic Community” ben ik op dit moment bezig een leerlijn te ontwikkelen voor machinevertalingen als transferable digital skill voor studenten, inclusief een online toolkit met materialen – webclips, lesplannen en activiteiten – voor zowel studenten als stafleden. Deze materialen zijn bedoeld om studenten te helpen de kennis en vaardigheden te ontwikkelen die ze nodig hebben om kritische, verantwoordelijke en effectieve gebruikers van machinevertalingen te worden.
In deze lezing wil ik graag de rationale achter het project presenteren, en een aantal van de materialen laten zien die we ontwikkeld hebben. Daarnaast hoop ik een aantal van jullie zo enthousiast te krijgen dat jullie bereid zouden zijn om een activiteit uit te proberen in de implementatie- en evaluatiefase (augustus 2021 – oktober 2022). Uiteindelijk hoop ik te laten zien dat machinevertalingen ingezet kunnen worden om een inclusieve en diverse meertalige academische gemeenschap te creëren, maar we moeten onze studenten wel trainen om kritische en verantwoordelijke gebruikers van de technologie te worden.
Aanmelden
De Lunchlezing is een initiatief van de Leiden Teachers' Academy (LTA) en bedoeld voor docenten die hun onderwijs willen verbeteren. Voor broodjes wordt gezorgd. Inschrijven is nodig in verband met de catering en kan tot en met 19 oktober.
Stuur een mail