Universiteit Leiden

nl en

Lezing

Leiden Law Lunch Intellectuele Eigendom - 1 december

Datum
woensdag 1 december 2021
Tijd
Bezoekadres
Online (via Zoom)

Opgelicht op Black Friday?

Online pricing, reclame en handelspraktijken - 1 december 2021

De online Leiden Law Lunch IE van woensdag 1 december a.s. (12 tot 13 uur) gaat over online pricing, misleiding en oneerlijke handelspraktijken. De sprekers zijn Kimia Heidary en Jean-Pierre van der Rest. De moderator is Willem Leppink. Aanleiding is o.a. HR 2 juli 2021, ECLI:NL:HR:2021:1040 Digital Revolution / Media Concept Bürobedarf.

Kimia Heidary

Kimia Heidary is sinds maart 2020 als promovenda verbonden aan de afdeling Bedrijfswetenschappen van de faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden. Ze behaalde haar bachelor Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Utrecht (2016), waarna zij tevens een master Persuasieve Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam (2017) en een master Privaatrecht (specialisatie Intellectueel Eigendom) aan de Universiteit Utrecht (2019) behaalde.

Het onderzoek vindt plaats in het kader van het facultaire onderzoeksproject Empirical Legal Studies voor het sectorplan Rechtsgeleerdheid. Met een achtergrond in zowel rechten als communicatiewetenschap, brengt Kimia Heidary verschillende disciplines samen om haar onderzoeksvragen te beantwoorden en de rol van online prijsdiscriminatie binnen onze maatschappij te belichten. Haar onderzoek biedt praktische handvaten voor toekomstige marktregulering.

Prof. dr. J.I. (Jean-Pierre) van der Rest

Prof. dr. J.I. (Jean-Pierre) van der Rest is sinds 1 september 2014 werkzaam bij de Afdeling Bedrijfswetenschappen waar hij afdelingsvoorzitter is. Van der Rest (1972) studeerde managerial economics aan de University of Durham en promoveerde aan Oxford Brookes op het onderwerp strategic pricing capabilities, waarover hij onder meer publiceerde in de Journal of Strategic Marketing. Prof. Van der Rest is een veelzijdige bedrijfswetenschapper die zich richt op ‘prijs- en omzetoptimalisatie’ (revenue management) en ‘turnaround management’ (restaurant failure) in de vakgebieden hospitality, tourism, service science, operations research, law en marketing. Binnen het Leidse onderzoeksprogramma coherent privaatrecht richt hij zich daarbij op empirische vraagstukken in de context van ‘pricing & consumer protection law’ alsmede ‘turnaround management & bankruptcy law’.

Willem Leppink

Willem is advocaat en partner bij Ploum en geeft leiding aan het team intellectuele eigendom. Zijn specialisatie is merken-, auteurs- en reclamerecht.

Aanmelden via het Leids Juridisch PAO

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.