Lezing

Open samenlevingen zijn innovatiever dan gesloten samenlevingen

dinsdag 18 januari 2022
Live in het Rijksmuseum van Oudheden en/of online

Stelling: kosmopolitisme is evolutionair gezien succesvoller dan monoculturalisme; open samenlevingen zijn innovatiever dan gesloten samenlevingen

Op grond van de vermeende superioriteit van de Grieken en Romeinen wordt de (klassieke) Oudheid vaak gezien als fundament van onze huidige samenleving. Van dat hardnekkige beeld klopt helemaal niets. Toch is het zo dat de Oudheid een doorbraak betekent in de geschiedenis van de mensheid. Dat komt, zo zal ik betogen, door het feit dat in deze periode, meer dan ooit tevoren, mensen, ideeën en objecten samenkomen door processen van Globalisering. De dynamiek en innovatie die op die manier ontstaan brengen de mensheid, ondanks alle problemen die met Globalisering gepaard gaan, een cruciale stap verder.

Aanmelden voor de livestream

Meld u aan voor de livestream

Iedereen kan deze lezing thuis gratis volgen. U hoeft geen extra programma’s te downloaden of te installeren op uw computer. Na aanmelding ontvangt u een link, waarmee u via de browser op uw pc, laptop, tablet of smartphone de lezing kunt volgen. De uitzending is vanaf een kwartier voor aanvang online. De link blijft twee weken geldig, zodat u kunt terugkijken.

Leiden European City of Science 2022

Deze lezing is onderdeel van de lezingreeks Twaalf Maanden Graven naar het Verleden georganiseerd door het Rijksmuseum van Oudheden en de Leidse Faculteit der Archeologie, in het kader van Leiden European City of Science 2022.