Lezing

2311 GJ Leiden
Zaal
Faculty Club

Sommige studenten gaan in een rechte lijn (omhoog) richting het BA-diploma, anderen ondervinden allerlei obstakels op hun weg. Ondanks een gedegen leertraject blijkt een fors aantal studenten in de BA-eindfase de basisvaardigheden voor het doen van zelfstandig onderzoek en het schrijven van een werkstuk nog niet voldoende te beheersen. Een van de redenen kan zijn dat het studiemateriaal niet voldoende aansluit op de denk- en leerprocessen van de studenten.

Het zoeken en schrijven vereist diverse basisvaardigheden. Iedere studie heeft zijn eigen handboek, syllabus en/of methode, maar de overeenkomsten zijn groot. Eerstejaars studenten geschiedenis maken gebruik van het handboek Geschiedenis schrijven! Met de ontworpen website Schrijf geschiedenis! worden de studenten stapsgewijs begeleid bij het doen van onderzoek en het schrijven van hun werkstuk. De website is voorzien van allerlei hulpmiddelen, zoals (taal)tips, kennisclips, interviews, oefeningen en voorbeelden. Deze digitale leeromgeving is primair bedoeld voor propedeuse studenten Geschiedenis, maar waarschijnlijk ook nuttig als voorbeeld voor andere opleidingen.

Tijdens de Lunchlezing wordt dit project nader toegelicht. Wat waren de uitgangspunten? Wat waren de problemen en neveneffecten, wat kan beter, hoe kan de website nog worden uitgebreid, welke aanpassingen zouden andere opleidingen of docenten willen maken?

De Lunchlezing is een initiatief van de Leiden Teachers' Academy (LTA) en bedoeld voor docenten die hun onderwijs willen verbeteren. Voor broodjes wordt gezorgd. Inschrijven is nodig in verband met de catering en kan tot en met 11 februari a.s.

Meld je aan