Wetenschap en kunst

woensdag 30 maart 2022
Oude Sterrewacht

Wetenschapper, Kunstenaar, Musicus, Leidenaar,

Op 25 september vindt er in Leiden een bijzonder experiment plaats: Seeing Stars Leiden. In de omgeving van de Leidse Oude Sterrewacht gaan een uur lang alle lichten uit zodat we vanuit de donkere binnenstad van Leiden de sterren weer kunnen zien.

In Leiden kunnen we dankzij de rijkdom aan kennis en cultuur allerlei vragen en maatschappelijke vraagstukken voorleggen aan wetenschappers en kunstenaars. Dat lijkt wellicht een open deur, maar toch blijkt de samenwerking tussen deze twee bloedgroepen lang niet zo vanzelfsprekend. Seeing Stars Leiden geeft ons, Cultuurfonds Leiden, Universiteit Leiden, Leiden&Partners en Leiden Kennisstad een goede aanleiding en meer dan genoeg vragen om hiermee aan de slag te gaan.

We nodigen jou, als Leidse kunstenaar, wetenschapper en/of musicus graag uit om met ons mee te denken. Om met alle verschillende disciplines gezamenlijk te onderzoeken of er samengewerkt kan worden zodat er wellicht zelfs nieuwe gezamenlijke inzichten kunnen ontstaan.

Hoe meer lichten doven, hoe minder lichtvervuiling en hoe meer sterren we dus kunnen zien aan het hemelgewelf. De vragen die worden opgeroepen met dit project en het gegeven “lichten uit, sterren aan” zijn Welke sterren kunnen wij zien en hoeveel?, Waar zit in Leiden de lichtvervuiling?Voelen wij ons veiliger met veel licht?Hebben we last van teveel licht?, Hoe beïnvloeden wij de natuur met ons kunstlicht?, Hoe ervaren wij het donker?. Vragen die dus samenhangen met astronomie, natuur & milieu, welzijn, cultuur en veiligheid (en nog veel meer uiteraard).

Wij nodigen je daarom graag uit voor een informele ontmoeting tussen kunst en wetenschap op woensdag 30 maart van 16.30 uur tot 19.00 uur in de Oude Sterrewacht. Hier maken we kennis, vertellen we over ons werk en delen we ervaringen, zowel de geslaagde projecten als de minder succesvolle pogingen. Misschien maken we de eerste stappen naar concrete projecten rondom Seeing Stars, waarbij kunst en kennis inhoudelijk en duurzaam met elkaar verbonden worden.

Wil je aanwezig zijn bij de meet-up? Het antwoord mag gestuurd worden naar info@seeingstarsleiden.nl.

Een open vraag leidt tot een brainstorm en dat vraagt om pizza en natte versnaperingen, dus dat wordt geregeld! Heel graag tot snel.