Congres/symposium

Het Kijkhuis
Vrouwenkerksteeg 10
Leiden

De ontwikkelingen op het gebied van Kunstmatige Intelligentie zijn de afgelopen jaren explosief toegenomen. Nu al beïnvloedt Kunstmatige Intelligentie ons dagelijks leven: in (data) veiligheid, in welk nieuws we lezen of wat we online kopen. In de toekomst zal die invloed op de manier waarop we leven, naar onszelf kijken en onderzoek doen alleen maar verder toenemen.

De Faculteit Geesteswetenschappen organiseert samen met LURIS het evenement ‘AI & Humanities – Hassle, Hype or Help?’. Tijdens deze bijeenkomst zullen onderzoekers en kunstenaars die met Kunstmatige Intelligentie werken of daar kritisch op reflecteren in gesprek gaan over wat de geesteswetenschappen kunnen betekenen voor de ontwikkeling van Kunstmatige Intelligentie en, andersom, wat Kunstmatige Intelligentie kan betekenen voor geesteswetenschappelijk onderzoek. Afsluitend zal de film ‘Ich bin dein Mensch’ worden vertoond.

Voor wie: Eenieder die geïnteresseerd is in de mogelijkheden van Kunstmatige Intelligentie voor de geesteswetenschappen.
Kosten: Gratis

De volgende sprekers zullen tijdens het evenement hun visie geven op kunstmatige intelligentie als (maatschappelijk) fenomeen en reflecteren op de rol die kunstmatige intelligentie kan spelen in de geesteswetenschappen en vice versa.

• Prof. dr. Haroon Sheikh

Senior wetenschapper bij de WRR en bijzonder hoogleraar ‘Strategic Governance of Global Technologies’ aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en mede auteur van het WRR rapport ‘Opgave AI. De nieuwe systeemtechnologie’.

• Jeroen van der Most

Kunstenaar die al tien jaar kunst maakt gebruikmakend van data, algoritmes en kunstmatige intelligentie. Zijn huidige focus ligt op het verdiepen van onze relatie met onze natuurlijke omgeving door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.

• Prof. dr. Stephan Raaijmakers

Senior onderzoeker kunstmatige intelligentie bij TNO en bijzonder hoogleraar ‘Communicatieve Kunstmatige Intelligentie’ bij het Leiden University Centre for Linguistics

• Dr. Lauren Fonteyn

Universitair docent bij het Leiden University Centre for Linguistics. Haar onderzoek richt zich voornamelijk op de vraag hoe en waarom de grammatica van levende talen, zoals het Nederlands of het Engels, door de tijd heen veranderen.

• Prof. dr. Rob Erdmann

Hoogleraar ‘Conservering en restauratie’, in het bijzonder computationele materiaalkunde aan de Universiteit van Amsterdam.

• Prof. dr. Robert Zwijnenberg

Emeritus hoogleraar ‘Art and Science Interactions’ van het Leiden University Centre for Arts in Society.

• Dr. Peter van der Putten

Universitair docent bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science van de Universiteit Leiden. Dr. Van der Putten houdt zich bezig met de vraag hoe machines kunnen leren van interactie.

Meld je aan voor dit evenement