Alumni-activiteit | Webinar

dinsdag 12 april 2022
Alumniwebinar

Directe link naar webinar van vanavond, 12 april

Klik op onderstaande link om naar het webinar te gaan. U kunt deze ook kopiëren en in uw browser plakken. Als u eerder met Zoom heb gewerkt kan het zijn dat u gevraagd wordt in te loggen. Dit betreft dan uw eigen zoomaccount en password.

Passcode: BE*erGA0

Problemen oplossen met inloggen

Inhoud

Wij leven in één van de rijkste landen ter wereld. Maar we leven ook in een land waar bijna 40% van de huishoudens moeite heeft met rondkomen en in een land waar één op de vijf huishoudens betalingsachterstanden heeft. De financiële stress die hiermee gepaard gaat, kan leiden tot spanningen binnen gezinnen en fysieke en psychische klachten. Bovendien belemmert financiële stress actieve participatie in de samenleving en leidt het vaak tot het ervaren van stigmatisering en sociaal isolement. In dit alumni webinar deelt Wilco van Dijk inzichten vanuit zijn eigen onderzoek naar financiële stress en financieel keuzegedrag.

“De gevolgen van financiële stress gaan veel verder dan het financiële domein”.
Wilco van Dijk

Opbouw van het webinar

In het eerste deel gaat Wilco van Dijk in op wat financiële stress betekent voor het mentale welzijn van mensen en de financiële keuzes die ze maken. Daarna zal hij in het tweede deel ingaan op hoe je aan de hand van gedragsinterventies  het financiële keuzegedrag van mensen zo kan veranderen dat het hun welzijn ten goede komt. Hierbij zal hij specifiek ingaan op het onderzoek dat hij uitgevoerd heeft aan de Universiteit Leiden. Tot slot zal hij de deelnemers aan het webinar nog een aantal tips geven voor het bevorderen van hun eigen financieel welzijn.

Doelgroep

Dit webinar is voor iedereen die interesse heeft in wat geldgebrek psychologisch met je doet en hoe ‘gezond’ financieel gedrag kan worden bevorderd. Het webinar is toegankelijk voor alumni van de Universiteit Leiden en andere geïnteresseerden.

Over de spreker

Wilco van Dijk is hoogleraar Economische Psychologie en haar toepassingen bij het Instituut Psychologie van de Universiteit Leiden. In zijn onderzoek richt hij zich onder andere op de invloed van financiële stress op economisch keuzegedrag, waarbij hij laboratoriumonderzoek combineert met (experimentele) veldstudies. In het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag richt hij zich op toepassen van gedragswetenschappelijke inzichten. Waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor het ontwikkelen en testen van gedragsinterventies op het gebied van economische keuzes. Wilco van Dijk probeert met zijn werk een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk. Zo was hij zeven hoogleraar op een Leidse leerstoel in samenwerking het Nibud en is hij academisch partner geweest bij het Centraal Planbureau.

Prof.dr. Wilco van Dijk

Relevante publicaties

Grip op mentaal budget | Scholarly Publications (universiteitleiden.nl)

The prospective associations between financial scarcity and financial avoidance | Scholarly Publications (universiteitleiden.nl)