Het globalisme van de Middeleeuwen is nooit goed begrepen

dinsdag 17 mei 2022
Live in het Rijksmuseum van Oudheden en/of online

Stelling: Het globalisme van de Middeleeuwen is nooit goed begrepen.

Arabieren in Lapland? Vikingen in Byzantium? En wat heeft keizer Karel de Grote (747/8-814) met de Chinese keizerin Wu Zetian (624-705) te maken? Is hier sprake van middeleeuws globalisme?

Recent archeologisch onderzoek werpt nieuw licht op deze raadselachtige verschijnselen. Opgravingen in diverse continenten bieden nu inzicht in de verbluffend wijde verspreiding van (vroeg) middeleeuwse producten (waaronder aardewerk) via het oostelijke Middellandse Zeegebied en via Constantinopel (de hoofdstad van het Byzantijnse rijk) over de voor westerlingen destijds bekende wereld.

De informatiebronnen voor dit middeleeuws globalisme variëren van opgegraven keramiek van de Chinese Tang-dynastie in de Perzische Golf tot archeologische vondsten van exotische artefacten in Nederland, Ierland en Scandinavië. De vondsten uit deze regio's vormen de bouwstenen voor een geheel nieuw verhaal over langeafstandscontacten en intercontinentale uitwisselingsnetwerken van goederen en technologieën tijdens de Middeleeuwen.

Meld je aan via de website van het Rijksmuseum van Oudheden!

Leiden European City of Science 2022

Deze lezing is onderdeel van de lezingreeks Twaalf Maanden Graven naar het Verleden georganiseerd door het Rijksmuseum van Oudheden en de Leidse Faculteit der Archeologie, in het kader van Leiden European City of Science 2022.