Alumni-activiteit

Hoe factcheck je fake news?

donderdag 21 april 2022
Bezoekadres
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311GJ Leiden
Zaal
Telders Auditorium

Het Jonge Alumni Netwerk organiseert op donderdag 21 april 2022 de interactieve lezing: 'Hoe factcheck je fake news' met aansluitende netwerkborrel! Alle jonge en oudere alumni zijn welkom.

Inmiddels gebruikt iedereen de term 'fake news' te pas en te onpas, maar dat doen we nog maar een paar jaar. Maar wat is nu eigenlijk 'fake news'? En welke soorten zijn er? Daar gaat deze avond over. En belangrijker nog, het zal ook gaan over de vraag hoe je 'fake news' kan ontmaskeren. Welke trucs en tools zijn er, die je ook zelf kan toepassen? Daarover komen de factcheckers Alexander Pleijter en Leon Pauw een interactieve presentatie geven.

Alexander Pleijter

Alexander Pleijter was in 2009 met zijn collega Peter Burger de bedenker van Nieuwscheckers, het factcheckproject van de Universiteit Leiden. Momenteel runnen ze Nieuwscheckers nog altijd samen en het is hun ambitie om uit te groeien tot hét factcheckcentrum van Nederland. Leon Pauw is stagiair bij Nieuwscheckers en is heel bedreven in het gebruik van Open-Source Intelligence (OSINT) om bijvoorbeeld foto's en video's  van de oorlog in Oekraïne te factchecken. Hoe dat werkt zal hij donderdag 21 april demonstreren. Na deze avond kan je er ongetwijfeld ook zelf mee aan de slag om nepnieuws te onderzoeken en weerleggen.

Informatie en inschrijving

Datum Donderdag 21 april 2022

19.00 - 19.30 uur: Inloop

19.30 - 20.45 uur: Interactieve lezing