Congres/symposium

Onderzoeksworkshop over juridische reacties op de desinformatiecrisis

dinsdag 3 mei 2022 - woensdag 4 mei 2022
Bezoekadres
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden
Zaal
Faculteitskamer Rechtsgeleerdheid

Desinformatie is een bedreiging voor de democratie, de samenleving, de economie en individuen. Desinformatie riskeert het vertrouwen van het publiek in de media en brengt de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting in gevaar.

eLaw is een partnerschap aangegaan met zeven Europese universiteiten in een project dat wordt gefinancierd door het Erasmus+ programma om het fenomeen nepnieuws zichtbaarheid te bieden en te bestrijden, door bij te dragen aan de oprichting van een postdoctoraal programma dat zich zal concentreren op terreinen waar dit onderwerp relevant is geworden op Europees niveau.

Om bij te dragen aan de verspreiding van dit nieuwe Europese programma, zijn de komende maanden workshops georganiseerd waarin onze Europese partners de thema's presenteren die in de verschillende modules van deze online cursus aan bod komen.

Op 3 en 4 mei vindt in Leiden (op locatie en via online-faciliteiten) een workshop plaats, gericht op de juridische reactie van de EU op de desinformatiecrisis, met name in de digitale context, en in hoeverre deze reacties een garantie zijn voor de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van de media en de gezondheid van het informatie-ecosysteem bevorderen.

Dinsdag 3 mei

• 9:30-10:00 – Welcome and Introductory Remarks (Dr Mark Leiser, Leiden University)
  • 10:00-11:00 – Anna Smulders (PhD Candidate, Leiden University)

The Concept and Context of Disinformation in International Law

• 11:30-13:00 – Dr MacKenzie Common (Senior Policy Officer at the Oversight Board in the Research and Policy Team):

Meta and the Oversight Board’s role in Content Removal

• 13:00-14:00 – Lunch Break
  • 14:00-15:30 – Dr Arianna Andreangeli (Senior Lecturer in Comeptition Law, Edinburgh Uni)

Digital Markets Act and Disinformation

• 16:00-17:00 – Dr Mark Leiser (Asst. Professor, Leiden University)

The Regulatory Horizon: The Discourse regarding Disinformation Regulation

Woensdag 4 mei

• 9:30-11:00 – Dr Felipe Romero Moreno (University of Hertfordshire)

The EU’s Digital Services Act: making filtering rules compatible with data protection and the prohibition of general monitoring obligations

• 11:00:12:30 – Michael Klos (PhD Candidate, Leiden University)

(Mis)regulating disinformation?

• 12:30-14:00 – Lunch & Networking
  • 14:00-15:30 – Lexo Zardiashvilli (PhD Candidate, Leiden University)

Behavioural Advertising and Human Dignity

• 15:30-17:00 – Menno Cox (Euro Commission)

Digital Services Act & Digital Markets Act

U kunt zich aanmelden via deze website.