The Theatre of Emotions

Promotor(en)

• Prof.dr. W. van Anrooij

Samenvatting:

Madrid was het Hollywood van de Gouden Eeuw en in heel Europa wist men dat zeer goed. Zo ook in Nederland. Elke week stond er een vertaling of bewerking van een Spaans toneelstuk, een zogeheten comedia, op de theateragenda en het publiek smulde ervan. Populairst waren de Spaanse schrijvers Lope de Vega en Calderón. Hun werk bood een overvloed aan emoties, die bijvoorbeeld niet in het werk van Vondel te vinden waren. Vergeleken met de Spaanse comedias waren Vondels tragedies ontzettend geleerd, ingetogen en stiekem gewoon saai.

Spaans toneel maakte de toeschouwers daarentegen deelgenoot van de conflicten waarmee vooral jonge geliefden te maken kregen. Telkens zag het publiek hoe de geliefden moesten kiezen tussen de familie-eer en de liefde voor iemand van een andere sociale klasse. Vrouwen moesten vaak vechten voor hun eigen emancipatie en deden dat door zich te verkleden als man.

Centraal staan liefde en eer in deze toneelstukken, maar ook de duels tussen vrijers, de vele plottwisten én eerwraak werden met groot applaus ontvangen. En alles werd verbeeld via tableaux vivants: de levende schilderijen.

In de Nederlandse Republiek waar iemand voor een dubbeltje geboren werd, maar door hard werken een kwartje kon worden, spraken deze liefdesperikelen tot de verbeelding. Want hoewel Nederlandse moralisten en artsen de overvloed aan emoties afkeurden en van mening waren dat je iemand van dezelfde afkomst moest trouwen, lag dit in de praktijk anders. De thema’s van de comedia nueva boden een alternatief voor de maatschappelijke verwachtingen die aan Nederlandse jongeren werden gesteld.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

06 - 2857 6982