Leiden2022

Alles over pollen en hooikoorts

dinsdag 24 mei 2022
Speeltuinvereniging de Doorbraak
Katoenpark 1
Leiden

Neem een luchtsample met een pollensniffer en bekijk je vangst onder de microscoop! Bekijk daarna het DNA van je sample en ontdek wat voor soort pollen je gevangen hebt.

Een lekker zonnetje in het voorjaar! Heerlijk natuurlijk, maar voor veel mensen betekent het ook niezen, snotteren en tranende ogen. Want pollen in de lucht zorgen vaak voor klachten van hooikoorts. Wat zijn pollen en welke pollen veroorzaken die klachten nu precies? Wil je daar meer over weten of wil je nou eens met eigen ogen bekijken hoe die pollen eruit zien? Kom dan naar de activiteit van vandaag en ontdek alles over pollen en hooikoorts.

In de middag van 24 mei ben je van harte welkom bij Speeltuinvereniging de Doorbraak. Hier staan experts van Hogeschool Leiden, Naturalis en het LUMC voor je klaar! Bijvoorbeeld met pollensniffers, waarmee je zelf luchtsamples kunt nemen. Je kunt je vangst bekijken onder een microscoop en er is een popup-lab voor iedereen die het interessant vindt om te zien hoe je uit luchtdeeltjes DNA kan isoleren, waarmee bepaald kan worden wat er zoal in de lucht zweeft. Bovendien kan je een zogenoemde 'pollensampler' zien die de pollen op het dak van het LUMC verzamelt, of je kunt je kennis over pollen testen.

Kortom, op 24 mei kun je alles leren over pollen en hooikoorts. We hopen je die middag te ontmoeten!

Entree: De activiteit is gratis. Aanmelden is niet nodig.