Lezing | Studium Generale

2311 BD Leiden
Zaal
011

Joost Swarte is auteur van strips (Bijna Compleet, 2009) en van boeken over kunst (En Toen de Stijl, 2017). Hij maakt illustraties (o.a. voor de New Yorker, verzameld in New York Boek (2017)), ontwerpt en illustreert literatuur (Biesheuvel, Nescio), gaf vorm aan kinderpostzegels, glas-in-loodramen, een theaterzaal (de toneelschuur in Haarlem) en een frietkot (Friethoes, ook in Haarlem). Daarnaast was (en is) hij een drijvende kracht in de literaire Nederlandse stripwereld, onder andere als redacteur van Modern PapierOog & Blik en Scratch / Scratches, en als initiatiefnemer van de Haarlemse Stripdagen. In 2004 werd hij geridderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Op 11 mei bespreekt Joost Swarte zijn eigen relatie tot de ‘literaire strip.’ Aan de orde komen de tekenaars die hem geïnspireerd hebben, en zijn eigen werk als tekenaar van complexe, meerduidige illustraties en strips die de grens tussen woord & beeld en kunst & literatuur bevragen.

Meer informatie, aanmelden en livestream