De Jortcast live - Le Grand Tour des Académies

Zaal
Lorentzzaal
Afbeelding van Jort Kelder

Live-uitzending van Dr. Kelder en Co, ‘uw wekelijkse uurtje radiotherapie tegen hypes en hysterie’, een radioprogramma met bijzonder veel aandacht voor de wetenschap. Op tournee langs de meest toonaangevende universiteiten van Nederland doet het programma ook de Leidse universiteit aan.

Jort Kelder gaat in debat met studenten en invloedrijke denkers. Het programma bestaat uit een uur live uitzending met meerdere interviews, gevolgd door circa een uur debat met onderzoekers en publiek. Tijdens de uitzending praat Jort Kelder met (onder andere) collegevoorzitter Annetje Ottow over de kracht van het Leidse onderzoek, en met hoogleraar Galactische radiosterrenkunde Huib Jan van Langevelde over zwarte gaten.

In het aansluitende debat gaan we het hebben over de democratie. Maakt de representatieve democratie Nederland onbestuurbaar? Hoe redden we de politiek? Moeten we burgerraden activeren of moet de gekwalificeerde elite aan de macht komen? Hierbij schuift onder andere hoogleraar Rechtsfilosofie Andreas Kinneging aan.

Wil je de uitzending bijwonen? Vul dan onderstaand formulier in. Je kunt natuurlijk ook Dr. Kelder en Co online beluisteren via de website van de NPO. Het tweede uur is te zien op het YouTube-kanaal van NPO 1.