Leiderschap en sociale veiligheid

Zaal
Sitterzaal
Sandra Groeneveld

Deze lezing is in het Engels.

Sociale veiligheid verwijst naar een werkklimaat waarin medewerkers zich vrij voelen hun mening naar voren te brengen en niet vrezen voor vernedering of intimidatie door collega’s of leidinggevenden. Dit is een noodzakelijke voorwaarde om effectief samen te werken, te leren en te presteren. Hoe realiseer je zo’n sociaal veilige werkomgeving? Welk leiderschap kan daaraan bijdragen? Tijdens deze sessie deelt Sandra Groeneveld, hoogleraar Publiek Management bij het Instituut Bestuurskunde, inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk worden tips gegeven voor het bevorderen van de sociale veiligheid in je eigen werkomgeving.

Over de spreker

Sandra Groeneveld is hoogleraar Publiek Management bij het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. In het Leiden Leadership Centre werkt ze samen met collega’s aan de uitwisseling tussen wetenschap en praktijk op het gebied van leiderschap in het publieke domein. In diverse bestuurlijke rollen probeert zij eveneens bij te dragen aan diversiteit, inclusiviteit en sociale veiligheid als speerpunten in de organisatie van de wetenschap. Zo is zij lid van de KNAW-adviescommissie Voedingsbodem en preventie ongewenst gedrag in de wetenschap en bestuurslid van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH).