Kunst en cultuur | Verhalenwedstrijd

Verhalencompetitie: Dat leest als een beest!

woensdag 25 mei 2022 - woensdag 15 juni 2022
Serie
Geesteswetenschappen en Leiden2022
Bezoekadres
Stuur je verhaal van max. 1500 woorden vóór 15 juni 2022 op naar verhalen@stemmenvanafrika.nl

Kun jij bedenken waarom zebra’s strepen hebben?

Een snelle zoekopdracht in Google levert resultaten op als ‘bescherming tegen insecten’ of ‘verkoeling,’ maar een duidelijk antwoord is er (nog) niet. In Afrika zijn de eigenschappen van dieren juist een belangrijk onderdeel van traditionele volksverhalen. Afrikaanse mythes staan vol met originele verklaringen waarom een bepaald dier een bepaalde eigenschap heeft. In Sierra Leone is er bijvoorbeeld een verhaal dat uitlegt hoe de luipaard aan zijn zwarte vlekken komt. Volgens dit verhaal komt het doordat de luipaard op aandringen van zijn vrouw zijn vriend het Vuur bij hem thuis had uitgenodigd. Het huis brandde hierdoor helemaal af. De zwarte vlekken zijn schroeiplekken die het vuur op de luipaard heeft achtergelaten.

Doe mee!

Nu is het aan jou! Kun jij op een originele, interessante, spannende, of grappige manier verklaren waarom een dier een bepaalde eigenschap heeft? Waarom apen bijvoorbeeld bananen eten, of waarom zebra’s strepen hebben? Verpak het in een verhaal van maximaal 1500 woorden en stuur het verhaal vóór 15 juni 2022 op naar verhalen@stemmenvanafrika.nl.

• Gebruik minimaal twee dieren en hun eigenschappen;
  • Verklaar in het verhaal waarom deze dieren deze eigenschappen hebben;
  • De dieren hoeven niet per se in Afrika te leven;
  • Gebruik niet meer dan 1500 woorden (ongeveer 3 pagina’s);
  • Wees origineel!

Of je nou jong bent of oud, Afrikadeskundige of geïnteresseerde: iedereen mag meedoen. Schrijf je liever niet in je eentje? Geen probleem! Je mag het verhaal ook als team indienen. Als je meer wilt weten over Afrikaanse dierenverhalen, kun je ook eens kijken op de website Stemmen van Afrika

De jury

De verhalen zullen worden beoordeeld door een jury bestaande uit een erevoorzitter en de volgende leden:

• Dr. AnnaChiara Raia, Universitair Docent Afrikaanse letterkunde aan de Universiteit Leiden;
  • Dr. Khalid Mourigh, schrijver en Docent Berber aan de Universiteit Leiden;
  • Margaret Nabi, afgestudeerd BA Afrikaanse Taal & Cultuur aan de Universiteit Leiden en van oorsprong Oegandese.

De winnaar

Degene die het beste dierenverhaal heeft geschreven, krijgt op 4 juli bericht. Het verhaal van de winnaar komt te staan op de website www.stemmenvanafrika.nl. Bovendien worden er speciaal voor dit verhaal drie Tingatinga schilderijtjes gemaakt, die in september aan de winnaar zullen worden uitgereikt.

Succes en veel schrijfplezier!

Bron Allan, Tony, Fergus Fleming, en Charles Phillips. 1999. “Learning lessons from the animals.” In African Myths and Beliefs, bewerkt door Tony Allan, Fergus Fleming, en Charles Phillips, 72-75. New York: Rosen Publishing.