Kunst en cultuur | Studium Generale

Metropolis

donderdag 16 juni 2022
Toelichting
Afhankelijk van trailers van tevoren, kan de film iets later of vroeger eindigen dan 21:30.
Kijkhuis
Vrouwenkerksteeg 10

De moeder der sci-fi films keert vandaag terug in Het Kijkhuis! Metropolis laat zien hoe men in 1927 dacht dat de toekomst er uit zag. Bijna 100 jaar later gaan we kijken hoeveel er van dat beeld terecht is gekomen.

De activiteit zou origineel plaatsvinden op 10 januari, maar is nu verplaatst naar 16 juni 2022. We hopen je dan te zien!

Op 10 januari 1927 ging de film Metropolis, de moeder der sci-fi films in première. Op 10 januari 2022 is de film weer te zien in Het Kijkhuis. Metropolis vertelt het verhaal van een distopische samenleving in 2016 in de gelijknamige futuristische stad Metropolis, vol wolkenkrabbers en luchtviaducten. De bevolking van deze industriële leviathan kent een scherpe tweedeling, tussen een welvarende bovenlaag die continu feestviert en een ploeterende onderlaag van proletariërs die in de diepe krochten van de stad zware monotone arbeid verrichten. Daar komt verandering in als de zoon van de kille technocratische leider verliefd wordt op een arbeidersmeisje. Het architectonische futurisme van regisseur Fritz Lang drukte zijn stempel op talloze Hollywood kaskrakers. Zo baseerde Ridley Scott het futuristische Los Angeles van Blade Runner (1982) op Metropolis. Hetzelfde geldt voor Gotham City van Tim Burtons Batman (1989) en menig andere sci-fi film. Hoewel Metropolis in eerste instantie flopte, groeide de film vanaf de jaren zestig uit tot een absolute cult-hit. Het is de eerste film die Unesco toevoegde aan de Werelderfgoedlijst.

De film wordt ingeleid door dr. Peter Verstraten, die 10 januari te gast was bij Radio Weetlust

Who Knows:
Peter Verstraten is opleidingsvoorzitter Film- en Literatuurwetenschap aan de universiteit Leiden. Hij schreef twee Engelstalige studies over Nederlandse fictiefilms van na de oorlog, uitgegeven bij Amsterdam University Press in respectievelijk 2016 en 2021. Verder schreef hij o.m. Handboek filmnarratologie (2008, tweede druk) dat nog steeds in colleges wordt gebruikt. In 2012 maakte hij samen met twee directors of photography de bundel Shooting Time, waarin cameramensen werden geïnterviewd over hun vakgebied.