Congres/symposium

Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden

U kunt zich onderaan deze pagina vanaf nu aanmelden voor dit symposium!

Het Lipsiusgebouw: buiten en in het amphitheater

Op 11 juni 2022 wordt het symposium ‘Photography meets Science and the City’ in het Lipsiusgebouw van de Universiteit Leiden gehouden, waar we 350 gasten kunnen ontvangen in diverse zalen.

Drie organisatoren

Het symposium wordt georganiseerd door de 100-jarige Leidse Amateur Fotografen Vereniging, de eveneens 100-jarige Fotobond en de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden. De Universiteit heeft een voor Nederland unieke academische fotografie-opleiding én een bijzondere fotocollectie met onder andere eerste afdrukken van beroemde fotografen. De universiteit wil met het symposium als academisch kenniscentrum voor fotografie naar buiten treden. In het kader van de European City of Science wordt met het symposium een verbinding gelegd tussen kunst (in dit geval fotografie) en wetenschap voor een groot publiek.

Twee lijnen

Op het symposium wordt de relatie tussen fotografie en wetenschap uitgewerkt. Dit gebeurt langs twee lijnen. In de eerste plaats komt fotografie als wetenschappelijke discipline voor het voetlicht, met bijdragen van Jos Jansen, documentair fotograaf van mens, wetenschap, technologie en natuur, van Mattie Boom, conservator fotografie van het Rijksmuseum met bijzondere aandacht voor de historie van de amateurfotografie in Nederland, en van Helen Westgeest, universitair hoofddocent moderne en hedendaagse kunst en fotografie in Leiden. Dit alles in het plenaire ochtendprogramma.

V.l.n.r. : Jos Jansen, Mattie Boom en Helen Westgeest

De andere lijn behelst de toepassing van fotografie in de wetenschap, zoals microfotografie met bijdragen van Wim van Egmond (winnaar Nikon Small World) en Tiemen Cocquyt van het Rijksmuseum Boerhaave. De Werkgroep Leidse Sterrewacht verzorgt presentaties over astrofotografie. Daarnaast wordt aandacht besteed aan bijzondere fotografische uitingen, zoals stereofotografie, drone fotografie en geënsceneerde fotografie. Voorts kunnen deelnemers een workshop smartphone fotografie volgen, een lezing over straatfotografie bijwonen of hun werk door professionele Leidse fotografen laten beoordelen. Door een samenwerking met het International Photo Festival Leiden (IPFL, https://photofestivalleiden.com/ ) bieden we een podium aan jonge, talentvolle fotografen. Al deze lezingen en workshops vinden plaats in een parallelprogramma in de middag.

Het symposium staat onder voorzitterschap van de alom bekende fotografe en presentatrice Sacha de Boer. Een speciale inbreng wordt geleverd door Jan Dirk van der Burg, de huidige Fotograaf des Vaderlands, die actuele ontwikkelingen in een scherp en vermakelijk daglicht stelt.

V.l.n.r. : Sacha de Boer en Jan Dirk van der Burg

De Universiteit Leiden levert een speciale bijdrage door het exposeren van een selectie van historische camera’s en een rondleiding langs de fotocollectie van de Universiteits-bibliotheek. Tevens kunnen stands van leveranciers van fotocamera’s en fotoproducten, fotobewerkingssoftware, printbedrijven en uitgevers van fotoboeken worden bezocht

De dag wordt afgesloten met een forumdiscussie over de toekomst van de (amateur)fotografie.

Het voorlopige programma is hieronder opgenomen.

Voor wie?

Op het symposium nodigen we wetenschappers, fotografiestudenten, fotoprofessionals, amateurfotografen en iedereen die geïnteresseerd is in fotografie uit. Dit zijn vaak gescheiden werelden die niet gewend zijn om elkaars ervaringen met andere doelgroepen te delen. Het unieke van dit symposium is dat deze werelden worden samengebracht. Zo kunnen foto-amateurs leren van de aanpak in wetenschapsfotografie, studenten kunnen leren van bijzondere fotografische uitingen, en wetenschappers kunnen leren van het belang en de inzet van amateurfotografen. Op deze manier wordt kennis en ervaring gedeeld, wat kan leiden tot nieuwe inzichten en nieuwe samenwerkingsverbanden.

Programma symposium ‘Photography meets Science and the City’

Ochtend (plenair)

Presenator Titel

dagvoorzitter Sacha de Boer

Henriëtte van der Linden (voorzitter LAFV)

Cora Sens (voorzitter Fotobond)

Maartje van den Heuvel (Universiteit Leiden)

Leiden als academisch kenniscentrum voor fotografie

Jos Jansen

Tinder, nanodeeltjes en criminele netwerken: Over fotografie, wetenschap en de grenzen van de mens

Mattie Boom (Rijksmuseum)

De opkomst van de amateurfotografie in Nederland

Helen Westgeest (Universiteit Leiden)

Theorie van fotografie als onderzoeks-perspectief van kunstenaars en beeldwetenschappers

Jan Dirk van der Burg

Mooi zo

Middag (parallelprogramma)

Afhankelijk van het aantal aanmeldingen worden de onderdelen één- of tweemaal herhaald.

Presentator Titel

Sacha de Boer

An Inconvenient Truth’ versus ‘A Hopeful Truth’, in woord en beeld

Wim van Egmond en Tiemen Cocquyt (Rijksmuseum Boerhaave)