Voedselverhalen en het microbioom: Kom dineren met onze vrijwilligers!

maandag 27 juni 2022
Serie
Geesteswetenschappen en Leiden2022
PLNT, Langegracht 70, 2312 NV Leiden

Voedselverhalen voor het microbioom: Kom dineren met onze vrijwilligers!

Een avond met hartverwarmend eten, spannende wetenschap en persoonlijke reflecties op voedsel, cultuur en het microbioom van de darm!

Waarom helpt de soep van je grootmoeder tegen maagpijn? Wat hebben je jeugdherinneringen te maken met de triljoenen micro-organismen die je darmen bevolken?
"Voedselverhalen voor het Microbioom" is een participatief project over het darmmicrobioom, dat wil zeggen, de micro-organismen die in onze darmen leven, en de sterke verbanden met voedsel en cultuur. Het project gebruikt persoonlijke en culturele voedselverhalen als uitgangspunt voor een dialoog over de relevantie van het microbioom, de heilzame rol van bacteriën, en de wisselwerking tussen wetenschappelijke en culturele manieren van weten.

Afgelopen maanden kwam een groep vrijwilligers met diverse culturele achtergronden samen om de sterke verbanden tussen voeding, cultuur en het microbioom te onderzoeken. Zijleerden over opkomend microbioomonderzoek en lieten hun eigen darmmicrobioom analyseren. Ook voerden zij tijdelijke ingrepen in ons dieet uit op basis van traditionele remedies voor darmgezondheid en volgden de veranderingen in hun microbioom na deze ingrepen.

Op de Wereld Microbioom Dag nodigen wij u uit voor een gezamenlijke maaltijd die dit traject afsluit. In een unieke en intieme dinersetting nodigen wij u uit om het voedsel en de keukens te proeven die de voedingsinterventies hebben geïnspireerd en met te converseren over de ervaringen en ontdekkingen. De avond zal beginnen met korte presentaties over het microbioom, gevolgd door een zittend diner verdeeld over verschillende tafels (één tafel per vrijwilliger).

Let op: er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar (18 deelnemers)! Het is mogelijk om je in te schrijven voor een vegetarische of niet-vegetarische tafel, maar je kunt niet expliciet je tafel en eten kiezen. Helaas kunnen we geen rekening houden met voedselallergieën of speciale dieetwensen.

Ticket: 5 euro, inclusief een lichte maaltijd

Registratie via EventBrite - slechts 18 plaatsen beschikbaar! (12 vegetarische plekken, 6 niet-vegetarische)

Taal: Engels

Organisatoren

Mymicrozoo is een Leids bedrijf dat je de kans geeft een kijkje te nemen in de bacteriën die werkelijk voorkomen in je darmen. Hiermee kun je zien of je microbioom gezond is en voldoende diversiteit bevat.

Dr. Amalia Kallergi, werkt als onderzoeker bij de afdeling Biotechnology and Society, Technische Universiteit Delft.

Em. Prof. dr. Robert Zwijnenberg, hoogleraar Uitwisseling Kunst en Wetenschap, Universiteit Leiden.