Festival

European Science in the City Festival

woensdag 13 juli 2022 - zondag 17 juli 2022
Pieterskerkplein
Vier de wetenschap deze zomer! Tijdens het EuroScience Open Forum komen op het Pieterskerkplein mobiele science trucks, activiteiten, muziek en curiosa samen in het hart van Leiden.

Blokkenschema

Download hier het volledige blokkenschema

Download blokkenschema (pdf)

Wijscocar

Twijfel oogsten in het jaar van de wetenschap! Doe mee met twijfelschappelijk onderzoek van ZITSO naar de twijfels, vooroordelen, angsten en vragen die er bij het publiek leven over wetenschap.

Hortus fiets

De bakfiets van de Hortus maakt het mogelijk om iedereen plantenonderzoeker te laten zijn in z'n eigen buurt. De kleurige fiets lokt passanten aan, ze kijken wat er direct om hen heen te beleven en te ontdekken valt.

Carcheologie (Olaf Mooij)

Kunstenaar Olaf Mooij houdt zich al geruime tijd bezig met het fenomeen auto. Hij beschouwt de auto als een levend wezen en vraagt zich af waar die auto vandaan komt. Zou hij groeien in een ei of komt hij voort uit een autospermatozoide? Deze vraag wordt zichtbaar in het Museum van Carcheologie, een rariteitenkabinet waar de levenscyclus van de auto centraal staat

Naturalis (met ‘Slak’ – en vertegenwoordigd in glazen container)

Ga op zoek naar beesten op straat, zoek tussen stoeptegels en ontdek hoe biodivers je omgeving is.

CARRIBEAN TIES

Carribean ties is onderdeel van het onderzoeksproject van Corinne Hofman: CaribTRAILS. Deze tentoonstelling is in nauwe samenwerking ontwikkeld met Caribische lokale gemeenschappen, Caribische en Europese musea, onderzoeksinstituten en culturele instellingen. De tentoonstelling presenteert de grote impact van de oorspronkelijke bewoners van het Caribisch gebied op de wereldgeschiedenis en daarmee de wereld zoals we die nu kennen, aan de hand van de laatste wetenschappelijke bevindingen.

Chantalla Pleiter – Biodiversiteit in augmented reality

Chantalla ontwierp tijdens corona een kunstzinnig project om middels augmented reality de wereld om je heen op een andere wijze te aanschouwen

Nano supermarkt

De NANO Supermarket toont speculatieve producten die in de komende jaren op de markt kunnen komen: Interactieve muurverf, medicinale chocolade, programmeerbare wijn, etc. De debat oproepende producten zijn innovatief, maar soms ook beangstigend. Ze dienen als scenario’s voor mogelijke toekomsten die helpen te bepalen welke toekomst we eigenlijk willen.

Banner of the European Science in the City Festival with QR-code

Silent Swing.

Iets wat bijna iedereen raakt of bezighoudt, muziek! En niet zomaar muziek, muziek die past bij de schommelbeweging, zodat de beweging en de muziek elkaar versterken.

Pandemie preventie car

We zijn door COVID als nooit tevoren met onze neus op de feiten gedrukt; pandemieën zijn niet meer van een ver verleden! De Pandemie Preventie Car legt je nog even precies uit hoe het zit, en daagt je uit om zelf een pandemie te voorkomen en verhelpen. Kruip in de schoenen van de overheid en probeer met dit spel de situatie zo snel mogelijk onder controle te krijgen.

Psychologielab op wielen – onderzoek naar jokken

Het mobiele lab brengt wetenschap uit de universitaire bubbel. Met creatieve vragen en bandering slaat dit project een brug tussen wetenschap en maatschappij. “Jok je makkelijker tegen een robot anders dan tegen een mens?”

Mobiel Planetarium (in bovenzaal Gravensteen)

Bezoek het mobiele, opblaasbare planetarium waar je wordt ondergedompeld in het heelal. Daar kan geen VR of AR tegenop. Neem plaats op kussentjes langs de binnenrand van het planetarium en laat je betoveren door de interactieve voorstelling.

Gulliver's Travel Agency

Hier boek je gratis wandelingen door de stad, over onder andere geschiedenis, poëzie, Indonesië of muurformules. Hier vind je alvast een gedeelte van het aanbod.

Postbus 71

Heb je een prangende vraag? Wil je die aan een echte wetenschapper stellen? Dat kan door je vraag hier te stellen. Hier zie je welke vragen andere al stelden.