Op weg naar het begin

2333 ZA Leiden
Zaal
Galerie LUMC
Op 1 september opent in Galerie LUMC een tentoonstelling over de James Webb telescoop: de meest ambitieuze en vooruitstrevende ruimtetelescoop ooit.

Prof. dr. Ewine van Dishoeck, hoogleraar astronomie aan Universiteit Leiden, stelde in het kader van Leiden: European City of Science haar model van Webb voor Galerie LUMC beschikbaar. Naast de beelden van en over de telescoop toont prof. dr. Vincent Icke, hoogleraar theoretische sterrenkunde aan Universiteit Leiden en beeldend kunstenaar, werken geïnspireerd door zijn visie op buitenaardse ruimteschepen.

James Webb Space-Telescoop

De Webb-ruimtetelescoop is het nieuwe vlaggenschip van de ESA en NASA. Het is de meest vooruitstrevende ruimtetelescoop die ooit is gebouwd. Op eerste kerstdag 2021 ging hij de ruimte in. Nu cirkelt hij rond de zon, net als de aarde. Op 12 juli 2022 kwamen de eerste gegevens binnen. De afbeeldingen die de telescoop gemaakt heeft zijn na de opening van de tentoonstelling in Galerie LUMC te bewonderen. De telescoop geeft, met zijn infrarood ogen, een geheel nieuwe kijk op het heelal.

In Galerie LUMC ga je op reis langs de verschillende objecten en verschijnselen in het heelal waarop de Webb-telescoop zich richt. Naar gebieden waar nieuwe sterren en planeten zich aan het vormen zijn, tot de allereerste sterrenstelsels die net na de oerknal zijn gevormd. De Webb-telescoop brengt dit haarscherp in beeld.

Ruimteschepen

Vincent Icke liet zich voor deze presentatie inspireren door het idee van galactische ruimteschepen. Hij vroeg zich af hoe een buitenaards ruimteschip eruit zou zien. 'Een ruimteschip dat de Melkweg kan doorkruisen is zo anders dan aardse raketten, dat het om die reden een goede bron vormt voor kunst', aldus Icke. 'Voor mensen is de ruimte gevaarlijker dan welke plek ook op Aarde. Voor een galactische beschaving is de ruimte hun element, net als het water dat is voor een dolfijn.' De variëteit aan beelden die dit oplevert heeft Icke in beeld gebracht op basis van wetten uit de astrofysica gecombineerd met zijn eigen verbeelding.

Evenementen

Lezingen: Op dinsdag 6 september geeft prof. Vincent Icke in Collegezaal 3 van het LUMC een voordracht over het jonge heelal; op 13 september spreekt prof. dr. Ewine van Dishoeck op het LUMC Boerhaaveplein over sterrenkundige waarnemingen met Webb. Beide lezingingen starten om 19:00 uur. Het stellen van vragen kan na afloop.

Demonstraties en kinderhoek: Op woensdagen en zaterdagen kunnen kinderen vanaf 5 jaar van 14:00 tot 17:00 met Lego het schaalmodel van de telescoop namaken onder begeleiding van een student astronomie. Op woensdagen en vrijdagen van 13:00 tot 16:00 uur geven medewerkers van Sterrewacht Leiden demonstraties van het schaalmodel en beantwoorden zij alle vragen van het publiek.