Lezing | NGL-lezing

Zaal
De Sitterzaal

Nanodeeltjes produceren voor kankertherapie met Escherichia coli

Jaarlijks krijgen meer dan 3000 mensen in Nederland de diagnose hoofd- en halskanker. Een nieuwe behandeling voor deze groep kankers is fotothermische therapie (PTT), waarin metalen nanodeeltjes gebruikt worden om tumorcellen te doden. De nanodeeltjes worden nu chemisch gemaakt worden zijn niet optimaal voor PTT. Ons doel is om synthetische biologie te gebruiken voor de productie van nanodeeltjes met Escherichia coli (E. coli) bacteriën, voor een verbeterde kankertherapie.

In de universitaire laboratoria werkt een team van Leidse studenten, die meedoen aan de iGEM-wedstrijd, aan een proof-of-concept voor een nieuwe productiemethode. In deze lezing nemen zij het publiek mee in de verhaallijn van hun project, resultaten en modellen.

Direct aanmelden

Fotothermische therapie

Fotothermische therapie is een nieuwe behandeling tegen kanker, waar op dit moment clinical trials voor lopen. Bij deze behandeling kunnen de nanodeeltjes direct in de tumor geïnjecteerd worden of met behulp van antilichamen naar de tumor worden gebracht. Vervolgens wordt de tumor blootgesteld aan een laser met Near Infrared (NIR) licht. De nanodeeltjes kunnen dit licht omzetten in hitte en dit doodt de tumorcellen.

Nanodeeltjes maken met biologie

Nanodeeltjes voor fotothermische therapie hebben bepaalde eigenschappen nodig, zodat de overdracht van energie naar hitte optimaal is. De optimale deeltjes voor de therapie zijn echter nog niet gemaakt. Biologie zou hiervoor de oplossing kunnen bieden: door de inzet van eiwitten kunnen nanodeeltjes met precies de juiste eigenschappen gemaakt worden.

De iGEM-studenten hebben meerdere eiwitten getest voor effecten op de productie van geschikte nanodeeltjes. In het lab zoeken zij uit bij welke omstandigheden Escherichia coli-bacteriën met deze eiwitten de beste productie kunnen leveren.

Internationale synthetische biologie battle

iGEM is een jaarlijkse synthetische biologie wedstrijd, waar meer dan 350 teams wereldwijd aan meedoen. De iGEM competitie daagt studententeams uit om lokale en globale problemen op te lossen door genetisch gemodificeerde organismen te ontwerpen. De wedstrijd wordt eind oktober afgesloten met een Grand Jamboree in Parijs. In 2020 won het toenmalige Leidse team de hoofdprijs met hun project ‘Rapidemic’. Het huidige team doet er alles aan om ook dit jaar de hoofdprijs weer naar Leiden te krijgen.

Over het Leidse iGEM team en de sprekers

Het Leiden iGEM team van dit jaar bestaat uit 14 enthousiaste en ambitieuze studenten van de Universiteit Leiden. Met hun diverse achtergronden en vaardigheden gaan ze innovatief te werk om hun project tot een hoog niveau te tillen en zo de wereld een stukje vooruit te helpen.

Moor de Waal is de Design Manager in het team, en heeft net haar bachelorsdiploma Life, Science and Technology behaald. Tino Hoeksma is Lab & Safety Manager en is een derdejaars bachelorstudent Biologie. Mirthe Zandbelt is Team Manager en is een derdejaars student in de bachelor Life, Science and Technology.

Kom ook!

Het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden organiseert al ruim 150 jaar hoogstaande wetenschappelijke lezingen met gerenommeerde wetenschappers verbonden aan de Universiteit Leiden. Alumni, (oud-)medewerkers en alle andere geïnteresseerden in de natuurwetenschappen zijn van harte welkom.

aanmelden