Lezing

De grote Egyptische piramiden werden niet gebouwd met behulp van hellingen

dinsdag 20 september 2022
Live in het Rijksmuseum van Oudheden en/of online

Stelling: De grote Egyptische piramiden werden niet gebouwd met behulp van hellingen

Volgens de standaardboeken in de Egyptologie over de piramidenbouw in het oude Egypte werden de zware stenen naar boven gesleept over lange hellingen. Toch is daar nooit bewijs voor gevonden. Er was ook nooit een geloofwaardig alternatief voor het idee van de hellingen voorhanden. In deze lezing wordt de huidige theorie kritisch bekeken en er wordt een nieuwe theorie daarvoor in de plaats gesteld die alles in zich heeft om het raadsel op te lossen. De beschrijving die Herodotus gaf van de piramidenbouw is misschien toch de juiste.

Meld je aan via de website van het Rijksmuseum van Oudheden!

Leiden European City of Science 2022

Leiden is de stad van archeologie bij uitstek. De allereerste hoogleraar in de archeologie, Caspar Reuvens, was Leids! En ook nu, 200 jaar later, huisvest Leiden zowel de internationaal toonaangevende Faculteit der Archeologie als het beroemde Rijksmuseum van Oudheden.

In het kader van Leiden European City of Science 2022 bundelen de twee erfgoedcentra de krachten. Iedere maand is er een lezing van één van onze vermaarde wetenschappers. Wat drijft hen in hun werk? Met prikkelende stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog.