Leidse AI-Week

maandag 5 september 2022 - dinsdag 13 september 2022

Leiden

De ontwikkeling van slimme auto’s, videogames die zich aanpassen aan jouw speelgedrag, of het vinden van je perfecte match via een app: kunstmatige intelligentie speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven, en verandert dat ook. Wat zijn de kansen die kunstmatige intelligentie (AI) biedt? En wat zijn de gevaren? Wetenschappers van de Universiteit Leiden buigen zich vanuit allerlei vakgebieden over deze vragen. Maar ook voor kunstenaars en musea biedt AI inspiratie en mogelijkheden. Al die kennis en kunst komt samen in de Leidse AI-week.

Van 5 t/m 13 september vinden allerlei activiteiten over en met AI plaats in Leiden. Voor kinderen, voor wetenschappers, voor kunstliefhebbers, kortom: voor iedereen die meer over AI wil weten. Wat staat er op het programma?

Deze pagina wordt de komende dagen nog verder aangevuld met activiteiten.

• 5 september - AI versus de vlammen
    Tijdens deze gratis workshop duiken we in de wereld van Minecraft en leer je door te programmeren hoe AI gebruikt kan worden om de toekomst te voorspellen.
  • 5 september - Studium Generale Mens in de machine
    Lezing door Francien Dechesne en Lexo Zardiashvili: Artificial 'Intelligence' versus Human Dignity: Issues of Fairness and Power in Algorithmic Decisions
  • 7 september - LDE AI Mixer on disinformation and fake news
  • 8 september - Opening tentoonstelling brAInpower in Boerhaave
    Deze tijdelijke tentoonstelling gaat over artificial intelligence en laat zien waar AI goed in is, maar ook wat de zwakke kanten zijn.
  • 9 september - Studium Generale Mens in de machine
    Lezing door Lode Lauwaert: Wij, robots
  • 12 & 13 september - Brave New World
    Een jaarlijkse kunst- & wetenschapsconferentie met een aantal Leidse sprekers.
  • 13 september - Human/Artificial intelligence door de Veenfabriek
    H/AI is een bovenmenselijke manifestatie met vier acteurs, een veertienkoppig orkest, AI en het publiek. Hoe groot is de invloed van AI op het spel, de muziek en wat merkt de toeschouwer hiervan?