Lezing | Studium Generale

Rijksmuseum Boerhaave
Lange Sint Agnietenstraat 10
2312 WC Leiden

Op dit moment maken we een hele bijzondere stap mee in de evolutie. Eerst is er een diersoort ontstaan die ingenieurs heeft voortgebracht. Deze verandering van omstandigheden maakt dat er, zoals altijd gebeurt, weer een totaal nieuwe diersoort op aarde verschijnt. De Electroïden. Dieren met hersenen van Silicium en een lichaam van metaal en kunststof, die hun gedachten kunnen delen via radiosignalen. Onze huidige robots zijn er de voorouders van. Veel ervan zullen weer snel uitsterven en het blijft raden welke soorten over duizenden tot miljoenen jaren dominant zullen zijn, maar erover nadenken blijft interessant en ook heel nodig, want wij staan aan de wieg.

Je kunt verwachten dat de eerste Electroïden eenvoudige dieren zullen zijn, die autonoom kunnen overleven en samenleven met andere soorten, maar niet meer dan dat. Bijzonder is, dat de randvoorwaarden om te kunnen overleven wel flink verschillen van wat wij nu normaal vinden. Electroïden hebben geen atmosfeer nodig en kunnen zonlicht eten. Daarmee is het de eerste diersoort die zonder problemen op de maan, mars of nog veel exotischer plaatsen in ons zonnestelsel kan leven. En misschien zelfs daarbuiten.

Wij zullen dat allemaal niet meemaken, want dit soort Electroïden zijn in tijd misschien wel net zo ver van ons vandaan als de dinosauriërs. Maar een prille voorouder van de elektrisch insecten die autonoom op de maan rondscharrelt kunnen we wel meemaken, onderzoeken en aanraken. Dat is de Lunar Zebro, een kleine keverachtige robot, gebouwd om te overleven op de maan door een Nederlands team van studenten en bedrijven.  En als alles meezit, dan gaat de Lunar Zebro binnenkort de eerste Nederlandse vlag op de maan zetten, en daar een mooie foto van terugsturen.

Deze lezing vindt plaats tijdens de Space Week van het Leiden European City of Science programma.

Een grote maanrover, in een toekomstbeeld van NASA-activiteiten zoals kunstenaar Dennis Davidson zich voorstelde in 1986

Lees meer en aanmelden