Onze campus peukenvrij: actiedag Wijnhaven

Wijnhaven
Turfmarkt 99
2511 DP Den Haag

Ondanks dat roken sinds augustus 2020 niet meer is toegestaan, liggen er veel peuken op en rondom de terreinen. Om extra aandacht te vestigen op dit afvalprobleem, organiseert de universiteit in het kader van de campagne ‘Rookvrije universiteit’ op donderdag 15 september een actiedag in het Wijnhaven.

Over de actiedag

Tijdens de actiedagen rapen Peukenjongens en Peukenmeiden van Peukenzee met de hand sigarettenfilters op van de universiteitsterreinen. De universiteit wil op die manier zichtbaar maken hoeveel inspanning het kost om haar terreinen elke dag peukvrij te houden. De peukenrapers informeren geïnteresseerden graag over de nadelige milieueffecten van sigarettenfilters en geven tips om zwerfpeuken te voorkomen.

Daarnaast stellen de actiedagen rokers in de gelegenheid om laagdrempelig informatie in te winnen over stoppen met roken. Daarvoor staat een informatiekraam van Sinefuma. Sinefuma kan vertellen wanneer de kans op een succesvolle stoppoging het grootst is en wat er precies in een sigaret zit. Ook kun je een gratis blaastest doen. Deze blaastest laat zien hoe verslaafd iemand is aan roken.

Stoppen met roken

Wil je nu al meer weten over stoppen met roken? Kijk dan eens op ikstopnu.nl, rookvrijookjij.nl of neem contact op met je huisarts. Sinds 2020 brengen zorgverzekeraars geen eigen risico meer in rekening voor programma’s die helpen om te stoppen.

Rookvrije universiteit

Met de campagne ‘Rookvrije universiteit’ wil de universiteit mensen bewustmaken van de schadelijkheid van sigarettenfilters voor het milieu. Op 30 mei plaatste de universiteit voor zeven universiteitsgebouwen tonnen, waar de op de grond gegooide sigarettenpeuken in verzameld worden. Hiermee laat de universiteit zien hoeveel peuken er worden gered uit het milieu. De inhoud van de tonnen wordt na afloop van de campagne gedoneerd aan Peukenzee om onderzoek naar recycling van sigarettenfilters te stimuleren.