Citizen Science

zondag 25 september 2022
Bezoekadres
Oude Sterrewacht

Op zondagavond 25 september 2022 wordt de verlichting in een groot deel van de stad tussen 22.00 en 23.30 uur ‘uit’ gezet. Wie dan omhoogkijkt, kan zich verwonderen. De sterren zien. Zonder lichtvervuiling. En zich afvragen wat licht met ons mensen doet. Wetenschappelijke vragen in een jaar dat Leiden de Europese Stad van de Wetenschap is. Citizen Science in Leiden, European City of Science.

Licht uit, sterren aan!

Volgens kunstenaar Daan Roosegaarde is het geen toeval dat dit project nu juist in Leiden plaatsvindt nadat vorig jaar in het Friese Franeker de lichten uit gingen. Jan Oort is een geboren Franeker, aldus Roosegaarde. Hij vertrok erna naar Leiden, werd directeur van de Sterrewacht en deed wereldberoemde ontdekkingen. Daarom is het ook zo mooi om het nu hier te kunnen organiseren op een nog grotere schaal en met meer focus op wetenschap en burgerparticipatie. Prachtig, zeker nu Leiden dit jaar ook European City of Science is, zo zegt Roosegaarde.

De streefdatum 25 september is geen willekeurige datum. De maan staat goed, het is vroeger donker en met een beetje geluk zijn Jupiter en Saturnus te zien. Maar het moet natuurlijk wel onbewolkt zijn. Er wordt daarom ook rekening gehouden met een alternatieve datum.

Seeing Stars Leiden is een mooi voorbeeld van Citizen Science waarin samenwerking tussen bewoners en wetenschappers van de Universiteit Leiden centraal staat.

Kijk voor meer informatie op www.seeingstarsleiden.nl.

Oude Sterrewacht Festival

In de aanloop naar Seeing Stars vindt in de Oude Sterrewacht het Oude Sterrewacht Festival plaats. Als bezoeker kom je alles te weten over de sterrenwachten, het onderzoek dat daar gedaan is en nog steeds wordt gedaan. Daarnaast bereiden we je voor op de avond en nacht waarin (bijna) alle lichten in het centrum voor een aantal uur achtereen gedoofd zullen worden, zodat we met z'n allen vanuit de binnenstad de sterrenhemel kunnen bewonderen. Aan dat prachtige initiatief zijn een aantal citizen science projecten verbonden. Met een aantal apps kun je helpen uitzoeken hoe het zit met de lichtvervuiling in de stad en de invloed die het overtollige licht heeft op onszelf en de natuur.

Meer informatie over het Oude Sterrewacht Festival vind je op https://www.universiteitleiden.nl/oudesterrewacht/agenda/2022/september/oude-sterrewacht-festival

Foto credit: Dirk van Egmond.