Tentoonstelling | Exhibition

Tentoonstelling van geluidsinstallatie 'Bird Language' door Helena Nikonole

vrijdag 16 september 2022 - zondag 18 september 2022
De tentoonstelling is op 17 en 18 september van 13:00-18:00 te bezoeken.
EST Art Foundation
Papegaaisbolwerk 20
2312LW Leiden

Bird Language

Tentoonstelling door Helena Nikonole
Gecurateerd door Dr. Ksenia Fedorova, Assistent Professor, LUCAS
Ondersteund door de Faculteit der Geesteswetenschappen, Universiteit Leiden

Datum: 16 september - 18 september.
Locatie: EST Art Foundation, Papegaaisbolwerk 20, 2312 LW Leiden

Bird Language verkent de mogelijkheden van AI binnen de context van de bio-semiotiek, waarbij met name de mogelijkheid van communicatie tussen natuur en technologie aan de orde komt, waarbij een mens niet nodig is. Een neuraal netwerk werd getraind op de geluiden van nachtegalen, wat leidde tot de creatie van communicatie tussen niet-menselijke agenten: vogels en Artificiële Intelligentie. Het algoritme hielp om clusters te zien in vogelgezang die de taalstructuur onthullen en het vervolgens mogelijk maken een 'vertaler' te bouwen voor communicatie tussen soorten. Het kunstwerk biedt een intrigerende esthetische ervaring en zet aan tot nadenken over creatieve en kritische toepassingen van deze technologie.

De officiële opening van de tentoonstelling vindt plaats op 16 september van 18:00 tot 20:00 uur. Daarna zal de tentoonstelling open zijn op 17-18 september van 13:00 tot 18:00.

About Helena Nikonole

Helena Nikonole is een nieuwe mediakunstenaar, onafhankelijk curator en pedagoog die momenteel in Istanbul woont. Ze presenteerde lezingen en workshops op het gebied van Kunst & Wetenschap en Neurale Netwerken in de kunst aan verschillende instellingen, waaronder Art Laboratory Berlin, Mutek Festival (Montreal en Tokio), ITMO University en vele anderen. Haar werk is internationaal tentoongesteld door verschillende instellingen en festivals zoals Ars Electronica, AI-Music Festival, ZKM Museum (Karlsruhe), CTM Festival, ADAF, Kapelica Gallery (Ljubljana), Chronus Art Center (Shanghai) en Warsaw Biennial 2022.

Helena's interessegebied omvat hybride kunst, bio-semiotiek en kunstmatige intelligentie. Een deel van haar werk is gewijd aan utopische scenario's van de postmenselijke toekomst, terwijl een ander deel zich richt op het dystopische heden en de kritische benadering van technologie.

Workshop 'AI & Art: Aesthetics and Politics of Artificial Neural Networks'

Deze tentoonstelling is verbonden aan de workshop 'AI & Art: Aesthetics and Politics of Artificial Neural Networks'. Als u meer wilt weten over de workshop, klik dan hieronder.

Meer informatie over de workshop