Lezing

woensdag 12 oktober 2022
Toelichting
Verzamelen om 17.30 uur bij secretariaat van de afdeling Rechtsgeschiedenis (Kamerlingh Onnes Gebouw, A-vleugel, 3e verdieping)
Kamerlingh Onnes Gebouw
Steenschuur 25
2311 ES Leiden
Zaal
A0.08

Wat is billijk als exploitatie van het gehuurde aanzienlijk minder opbrengt als gevolg van omstandigheden die niet zijn toe te rekenen aan één van de partijen bij de huurovereenkomst? Met een pandemie vers in ons geheugen is het niet moeilijk om ons daar een voorstelling van te maken. Dat de Romeinen voor dergelijke gevallen reeds een remedie hadden ontwikkeld zal u eveneens weinig verbazen.

Op woensdag 12 oktober 2022 hebben wij het voorrecht om getuige te zijn van onze eerste lectio van dit academisch jaar gegeven door mr. dr. Jeannette Smit, universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen. Onder de titel ‘Speelbal der omstandigheden. Een rechtshistorische beschouwing over huurkorting in tijden van een pandemie’ zal Smit onder meer verhalen over de remissio mercedis en in hoeverre Romeinse overwegingen nog door klinken tijdens ‘onze’ pandemie.

De traditionele pré-borrel zal om 17:30 aanvangen op de afdeling Rechtsgeschiedenis (Kamerlingh Onnes Gebouw, A-vleugel, 3e verdieping), waarna wij ons om 18:30 zullen begeven naar lokaal A0.08 voor de lezing. Na afloop zal er naar Philipsgebruik gedineerd worden.