Individuen en instituties halen hun identiteit uit voorwerpen

dinsdag 18 oktober 2022
Live in het Rijksmuseum van Oudheden en/of online

De drang om te bezitten

Stelling: Individuen en instituties halen hun identiteit uit voorwerpen

Onze materiële omgeving is een vanzelfsprekendheid. We staan er bijna nooit bij stil hoe belangrijk voorwerpen zijn voor het construeren van ons zelfbeeld. Ook bij musea speelt dit een grote rol. In Leiden worden grote en wereldberoemde collecties bewaard. Waarom verzamelen we dat allemaal? En is het wel ethisch verantwoord om voorwerpen van elders te halen en onder te brengen in onze persoonlijke of institutionele collecties?

Leiden European City of Science 2022

Leiden is de stad van archeologie bij uitstek. De allereerste hoogleraar in de archeologie, Caspar Reuvens, was Leids! En ook nu, 200 jaar later, huisvest Leiden zowel de internationaal toonaangevende Faculteit der Archeologie als het beroemde Rijksmuseum van Oudheden.

In het kader van Leiden European City of Science 2022 bundelen de twee erfgoedcentra de krachten. Iedere maand is er een lezing van één van onze vermaarde wetenschappers. Wat drijft hen in hun werk? Met prikkelende stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog.