Alumni-activiteit | Lezing

Museum Talk met Annabelle Birnie (Hermitage Amsterdam): Hermitage Amsterdam in transitie

• Annabelle Birnie
woensdag 5 oktober 2022
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
zaal 005 en online

Annabelle Birnie is directeur-bestuurder van twee bijzondere culturele huizen in het hart van de hoofdstad: De Nieuwe Kerk én de (v/h) Hermitage Amsterdam. De huizen kenschetsen zich door cultureel ondernemerschap (zonder structurele subsidie, maar met steun van sponsors, fondsen en particulieren). De Nieuwe Kerk is een multidisciplinair, inclusief gebouw; het is onze nationale koninklijke kerk met toegankelijke kunst en cultuur voor een groot publiek en richt zich op het faciliteren van ontmoetingen. Landen, personages en fotografie staan beurtelings centraal in de tentoonstellingsprogrammering. Grote Nederlandse schrijvers worden er geëerd in de literatuurprogrammering. Het grootste orgel van Nederland wordt actief bespeeld. Het is het huis voor alle koninklijke gebeurtenissen, de nationale herdenkingen en vieringen.

Hermitage Amsterdam in transitie

De Hermitage Amsterdam verkeert door de breuk met Rusland nu in een interessante transitieperiode. Hierin is duidelijker dan ooit geworden hoe belangrijk de steun van haar team, de RvT, en alle relaties om het museum heen zijn. De Hermitage Amsterdam focust op internationale museale beeldende kunsttentoonstellingen met een grote K en presenteert deze met meerdere gerenommeerde internationale partners in een vast stramien. Het 17e-eeuwse gebouw aan de Amstel is een prachtig museum met oneindige mogelijkheden.

Aanmelden voor online of op locatie

U kunt zich via de link hieronder aanmelden voor de lezing. Let op: de lezing vindt zowel op locatie plaats als online via een livestream. Bekijk de livestream op 5 oktober via de link onderaan.

De Hermitage in Amsterdam