Lezing | Studium Generale

2311 BD Leiden
Zaal
028

“Te denken dat ik jaren van mijn leven heb vergooid, dat ik dood had willen gaan, dat ik mijn grootste liefde heb gevoeld voor een vrouw die mij niet aanstond, die mijn genre niet was!”
Uit: Op zoek naar de verloren tijd 1: De kant van Swann

Om te beginnen zal Annelies Schulte Nordholt met ons allen het terrein een beetje ontginnen: hoe ontstond Op zoek naar de verloren tijd? En hoe groeide de romancyclus langzamerhand uit tot de huidige omvang? Ook zal zij stilstaan bij het eigenaardige literaire genre van Op zoek naar de verloren tijd: lang werd het aangezien voor een autobiografie of mémoires terwijl Proust het toch echt als roman bedoeld heeft. Maar soms krijg je het gevoel dat je filosofisch of psychologisch essay aan het lezen bent. Gaat het hier inderdaad om een literaire Bildungsroman? Maar de roman van Proust is toch ook een grandioze schildering van de Parijse samenleving van die tijd? Tijdens de tweede helft van de avond neemt Annelies Schulte Nordholt ons mee in Prousts mooiste liefdesverhaal, Een liefde van Swann, om een vinger te krijgen achter de wetten van de liefde bij Proust. Over liefde, verleiding en jaloezie, die in de roman onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. En over bedwelmende orchideeën en een fresco van Botticelli, die samen de liefde inluiden… (Een liefde van Swann is hoofdstuk twee van De kant van Swann en kan los van de rest van de roman gelezen worden).

Lees meer, aanmelden, en livestreams