Debat

Wie maakt geschiedenis in Transvaal?

donderdag 20 oktober 2022
Serie
Geesteswetenschappen en Leiden2022
Wijk Transvaal in Leiden, Morsweg 55

Wie maakt geschiedenis in Transvaal?

De Leidse wijk Transvaal is een goudmijn voor historici. Herenhuizen werden in de 19e eeuw gebouwd voor de Leidse elite van wie sommigen hun geld op Java hadden verdiend. Straten zijn vernoemd naar Afrikaners uit de Boerenoorlog. Er kwamen nieuwe huizenblokken voor de arbeiders van de conservenfabriek De Sleutels. De conservenblikken werden naar Nederlands-Indie geexporteerd.

In Transvaal komen op een unieke manier lokale, globale en  koloniale geschiedenis samen. Hoe kleurt geschiedenis de buurt? Wat kunnen bewoners vertellen over de geschiedenis van hun wijk? En welke verhalen nemen we mee naar de toekomst?

Historici, studenten en buurtgenoten werkten samen in Wie maakt geschiedenis in Transvaal? Op 20 oktober presenteren we de resultaten en gaan we in gesprek over de betekenis van het verleden in de toekomst. Praat je mee?