Lezing | Studium Generale

Beyond science and art - de rol van intuïtie

zondag 27 november 2022
Bezoekadres
Museum De Lakenhal
Oude Singel 32
2312 RA Leiden

“De intuïtieve geest is een heilig geschenk en de rationele geest is een trouwe dienaar. We hebben een samenleving gecreëerd die de dienaar eert en het geschenk is vergeten.”
Albert Einstein

Door toenemende technologische mogelijkheden en complexiteit van maatschappelijke problemen (bijv. toenemende chronische ziekten in de zorg met complexe problemen), worden samenlevingen geconfronteerd met steeds meer problemen van hoge (sociale) complexiteit, onbeheersbaarheid en onvoorspelbaarheid. Om deze uitdagingen aan te gaan, worden concepten als intuïtie (d.w.z. het vermogen om kennis te verwerven zonder toevlucht te nemen tot bewust redeneren) steeds meer erkend. Intuïtie is als zodanig echter nog steeds onderbelicht in wetenschappelijk onderzoek. In dit verband is er een samenwerking opgezet tussen wetenschappers van de Universiteit Leiden, kunstenaars en Museum De Lakenhal (met o.m. Lonneke Gordijn van Studio Drift), om het concept van intuïtie voor wetenschap en kunst te verkennen. In deze lezing wordt nader ingegaan op deze samenwerking en wordt intuïtie ontrafeld aan de hand van (impliciete) positieve en negatieve verwachtingen op basis van onderzoek op het gebied van placebo-effecten.

Ook via livestream te volgen

Lees meer en aanmelden