Kunst en cultuur | Fototentoonstelling

2333 AK Leiden
Zaal
Overloop 1e verdieping
De Kunstcommissie FSW heeft de foto van Henk-Jan gekozen voor de facultaire kunstcollectie.

Deze tentoonstelling is een initiatief van de Kunstcommissie FSW in samenwerking met de Leidse Amateur Fotografen Vereniging. De fotografen zijn aan het werk gegaan met de opdracht van de Kunstcommissie FSW, die de selectie van de foto’s heeft gemaakt voor ‘Leidse mensen’.

Opdracht

‘Dat mag concreet, denk bijvoorbeeld een portret van een marktkoopman op de Leidse markt. Of abstracter, de zooi nog voordat de gemeentereiniging langskomt. Of de wagentjes zelf. Dan zijn er natuurlijk ook Leidse studenten in de hortus of hoogleraren in het cortège tijdens de opening van het academisch jaar. Of Leidse buurtbewoners op straat of achter de geraniums.’

Rijp en groen

De Leidse Amateur Fotografen Vereniging (LAFV) is een actieve fotoclub met een brede blik en hart voor de stad. Sinds 1922 zijn ze al 100 jaar een ontmoetingsplaats voor gepassioneerde amateurfotografen, nu met ongeveer 80 leden, zowel rijp als groen. Veel kijkplezier namens de LAFV.

Een kleine greep

Ans de Rooij is docent Mandarijn bij de opleiding Chinastudies van de Universiteit Leiden. Met hun drie kinderen in een rijtjeshuis in een gewone straat in Leiden lijken ze aan de oppervlakte niet heel bijzonder. Voor mij is niets minder waar. Zo is Ans de (mede)auteur van een tweedelig leerboek Chinees voor middelbare scholen. Met haar positieve passie voor taal en cultuur en zich kunnen verhouden tot anderen is ze een bijzonder geliefde docent. Ook voor mij is Ans en haar gezin toch heel speciaal. Zij en haar gezin zijn heel open. Er is altijd een plekje aan hun grote tafel, waar klein en groot praat, tekent, kleurt en muziek maakt. Mensen die ze door de jaren heen hielpen met inburgeren maken intussen bijna deel uit van het gezin. Zij was de eerste die ons gezin 16 jaar geleden hartelijk welkom heette als haar nieuwe buren met een vrolijk briefje met tekeningen. Ans staat voor een bijzondere esthetiek van kleuren en betekenisvolle spulletjes. Ik fotografeerde haar in haar werkkamer in haar huis – met haar voor mij zo bekende brede lach.

Michael is op 1 januari 1985 geboren in Leiden – hij is dus 37 jaar. Hij woonde korte tijd in Noordwijk, maar je kunt gerust zeggen dat hij Leidenaar is. In mijn beleving zie ik hem al meer dan 10 jaar bij het station. Vandaar dat ik hem ook fotografeerde in de fietsenstalling vlak naast het station. Hij vraagt me dan altijd om een beetje geld. Gisteren nog, om melk te kopen. Ik wilde wat geven, maar had geen contant geld bij me. Hij wordt door de meeste mensen genegeerd. Sommigen nemen de moeite om te zeggen ‘nee sorry’ en een enkeling geeft een euro. Met een lege blik en de euro in de hand draait hij zich om en probeert zijn geluk bij de volgende voorbijganger.

Michael vertelt me in heldere taal dat hij ooit verslaafd is geweest. Maar nu niet meer. Ik vraag hem wat hem bijzonder maakt. Hij zegt dat iedereen wel bijzonder is. Maar bij hem is dat zijn schizofrenie. Hij ziet en hoort dingen die anderen niet zien en horen. Ja, soms heeft hij er last van, antwoordt hij. Enge dingen. Gemutileerde mensen. Veel over de dood. Mensen die er niet meer zijn. Dat vindt hij angstig. Wat hij vandaag gaat doen? Misschien langs vrienden bij de Boshuizer kade. Daar is hij veel. Verder weet hij het niet.

Suresh Giasis is eigenaar van de Indian and Tropical Market aan de Langegracht in Leiden. Hij heeft zijn winkel al meer dan 25 jaar. Zo ongeveer vanaf de opening bezocht mijn moeder zijn winkel en later kwam ik er ook. Niet vaak – wel regelmatig. Intussen is mijn moeder overleden en altijd als ik in de winkel komt spreekt Suresh liefdevol over mijn moeder en zegt dat hij haar no zó ziet staan. En hoe trots ze over mij sprak. Ze overdreef.

Suresh’ winkel is niet groot, maar hij heeft verbazingwekkend veel. In ieder geval voor de toch brede Surinaamse keuken ben ik nooit met lege handen weer de deur uitgelopen. Laatst nog kocht ik bakkeljouw, kouseband, zoete patate, rijpe banaan, peper, cassave… Toch zijn de ingrediënten niet de allerbelangrijkste reden voor mij om naar de Indian and Tropical Market te gaan. Ik krijg altijd goed advies. “Wat wil je met die cassave doen? Bakken? Dan kun je beter deze nemen.” “Doe aan het eind een beetje gebrande en gevijzelde komijn bij je masala kip. Is lekker!”