Lezing

Oude zakelijke rechten opgediept: een strijd om 15e-eeuwse visrechten tot aan de Hoge Raad

donderdag 24 november 2022
Toelichting
De traditionele pré-bijeenkomst is om 17:30 uur op de afdeling Rechtsgeschiedenis (Kamerlingh Onnes Gebouw, A-vleugel, 3e verdieping, boven het restaurant)
Kamerlingh Onnes Gebouw
Steenschuur 25
2311 ES Leiden
Zaal
A0.14

πάντα ῥεῖ? Het zullen niet de vijftiende-eeuwse visrechten op de Waal zijn die zich onder deze stroming zullen rekenen. Alles is constant aan verandering onderhevig, maar deze oude zakelijke rechten bleken door de eeuwen heen resistent. Op 15 juli dit jaar deed de Hoge Raad uitspraak naar aanleiding van een conflict over de visrechten aan de zuidelijke oever van de Waal, bij leenakte gevestigd in 1402.

Op donderdag 24 november 2022 zal mr. dr. Rian Bobbink, universitair docent aan de Radboud Universiteit, een lectio verzorgen over het oude zakelijke visrecht en de rechtszaak er omheen. Bobbink neemt ons mee op een reis door de rijke geschiedenis die ten grondslag ligt aan het uitspraak. Zo draaide de zaak om watervaste visrechten, maar ook de Romeinse bezitsleer en de afschaffing van Heerlijcke rechten kwamen aan bod. Hebben oude zakelijke rechten, met inachtneming van ons gesloten goederenrechtelijke stelsel, überhaupt nog werking? Bobbink zal reageren op al uw vragen die bij het visrecht boven komen drijven.

Zoals gebruikelijk zal de traditionele pré-borrel om 17:30 uur aanvangen op de afdeling Rechtsgeschiedenis (Kamerlingh Onnes Gebouw, A-vleugel, 3e verdieping). Om 18:15 uur begint vervolgens de lezing in lokaal A.014, waar wij na afloop voor hen die dat willen zullen dineren en discussiëren in Philipsstijl.